Bulgur chutná oříškově, snadno se připravuje a obsahuje cenné vitaminy

Oříšková chuť a oříšky to nejsou? Základem jsou pšeničná zrna, ale kuskus to není? Rychle a snadno se připravuje, ale instantní polévka to není? Tak potom by to mohl být jedině bulgur! Že jste o něm ještě neslyšeli? Představíme vám ho v jeho plné kráse a chuti.

Pomalu se v našich kuchyních zabydlují jídla připravená z celozrnných obilovin
jako pohanka, špalda či quinoa. S oblibou je využíván i kuskus (nejlepší je celozrnný), který se vyrábí z tvrdých druhů pšeničné krupice tak, že se spaří a vytvaruje do kuliček. Z nalámaných pšeničných zrn pšenice se získává i bulgur, který je o něco méně známý. Tvrdé odrůdy pšenice se namáčejí, předvaří a vysuší. Pak následuje drcení. V porovnání s kuskusem má bulgur lahodnější chuť, která připomíná oříšky.

Bulgur nesmí ve zdravém jídelníčku chybět
Bulgur je bohatý na kvalitní proteiny a vlákninu. Jeden šálek bulguru obsahuje přibližně 8 gramů vlákniny, která je prevencí zácpy a snižuje také riziko vzniku žlučových kamenů. Zároveň skvěle zasytí a nezpůsobuje výkyvy krevního cukru. Zastoupen je i vitamin A, vitaminy skupiny B a některé minerály. Bulgur obsahuje hořčík, železo, fosfor či mangan. Železo je prevencí anémie. Je zodpovědné za přenos kyslíku a nápomocné při tvorbě kolagenu, potřebného pro zdravé svaly i pokožku. Zároveň podporuje imunitní systém. Vitaminy ze skupiny B jsou nezbytné pro správné fungování metabolismu i psychickou pohodu. Konkrétně vitamin B6 snižuje hladinu homocysteinu v krvi, který je zodpovědný za kardiovaskulární onemocnění. Tedy bulgur má i protizánětlivé účinky, tedy pravidelná konzumace snižuje riziko vzniku různých onemocnění.

Tip na přípravu
Nejvhodnějším resp. nejšetrnějším způsobem přípravy je zalít bulgur studenou vodou a počkat, dokud změkne. Obvykle to netrvá déle než hodinu. Tehdy si zachová nejvíce výživných látek. Jsou však i další postupy. Bulgur se zalije horkou vodou (na jeden díl bulguru třeba zhruba 3 díly vody) a přikryje pokličkou. Po dvaceti minutách je připraven k podávání. Je stvořen pro přípravu rizota nebo jej lze použít na zahuštění polévek. Chutné jsou i sladké či slané kaše, které lze podávat k snídani.

Na trhu je více druhů bulguru
Na našem trhu se můžete setkat s více druhy bulguru. Vhodné je číst etiketu. Pokud si vyberete celozrnný bulgur, je v něm zastoupeno větší množství živin (hlavně vlákniny a minerálů), ale jeho příprava trvá déle. Bulgur bývá vyroben i ze pšenice špaldy. Je ještě chutnější než klasický pšeničný bulgur.


Mohlo by vás také zajímat