Hubnutí a následný návrat na původní váhu tělu prospívá

Rychlé hubnutí není zdravé, ale na druhou stranu je lepší zhubnout alespoň občas, než být obézní po celý život. I tak vidí problém jojo efektu odborníci. Tvrzení dokazují zatím pouze výzkumy na myších, ale i to by mohlo být pro obézní lidi motivací.

hubnutí, jojo efekt, dieta, nadváha, životní styl

Univerzální rada na kolísání hmotnosti neexistuje
Hubnete - přibíráte. Pořád dokola. Žijete jen ze vzduchu, nebo počítáte každou kalorii. Možná dřete každý den v posilovně s nekompromisním trenérem, nebo se potíte na zumbě, po které vás bolí klouby. Ale konečně jste štíhlí! Úspěch si vychutnáváte. Jste přesvědčeni, že už si nemusíte nic odříkat a povolíte. Za měsíc či o půl roku přijde šok. Jak to, že jste zase přibrali? Dokonce více, než dříve?

Nejste v tom sami
Polovina lidí, kteří shodí pomocí drastických rychlodiet či "zaručeně účinných" prášků, polévek a jiných produktů dříve či později znovu přibere. Vinu na tom má nechvalně známý jojo-efekt. Jednostranný a výrazně omezený jídelníček vás sice zbaví tukových polštářů, ale když se vrátíte k předešlým stravovacím návykům ztracená kila se rychle vrátí. Při další dietě se kolotoč začne znovu. Chcete se kolísání hmotnosti při hubnutí vyhnout? Nejprve musíte vědět, proč jojo efekt vzniká.

Břicho versus lednička
Vědci tvrdí, že hubnutím vlastně nutíme tělo pracovat proti jeho genetickému naprogramování. Být štíhlí totiž nepatří mezi priority evoluce. Tím je šetření a skladování zásob na horší časy. Tělo netuší, že chybějící přísun energie, na který bylo donedávna zvyklé, jste mu odepřeli záměrně. Každé omezení si interpretuje jako stav nouze. Orgány, které se podílejí na látkové výměně, přepnou na úsporný režim. To způsobí, že po dietovaní se každá kalorie na vás nalepí s ještě větší chutí. Máte pocit, že je to jaksi špatně zařízené? Zbytečně nadáváte, tento mechanismus je důsledkem evolučního vývoje lidstva. Naši předkové se miliony let potýkali s nedostatkem potravy. Když nebylo co jíst, organismus začal čerpat zdroje z tukových zásob, nastřádaných v dobách relativní hojnosti. 

Univerzální recept není
Pokud patříte k věčným dietářům, pravděpodobně jste zjistili, že jojo efekt je většinou pravidlem, nikoli výjimkou. Univerzální rada, jak se kolísání hmotnosti vyhnout bohužel neexistuje. Jojo efekt vás obejde, pokud spojíte hubnutí se zásadními a dlouhodobými změnami životního stylu, ke kterým expresdiety rozhodně nepatří. Pokud se chcete zbavit bujných křivek natrvalo, respektujte, že váš energetický výdej musí být vyšší než příjem. V praxi to znamená vyváženě se stravovat a pravidelně se hýbat. Jedinou garancí, že opět nepřiberete, je dodržovat pravidla zdravé životosprávy po celý život. Každý to dělá po svém: někdo potřebuje pomoc psychologa, jiný rady lékaře - specialisty, další si vystačí se sebekázní.

Dobrá zpráva
Američtí vědci jojo-efekt do jisté míry rehabilitovali. Jojo diety jsou podle nich zdravější než celoživotní obezita. Toto šokující tvrzení dokládají experimenty na laboratorních zvířatech. Skupina pokusných myší dostávala střídavě po celý život nízkotučnou a vysokotučnou stravu. Tyto fáze trvaly vždy čtyři týdny, během nich zdravotní parametry zvířat neustále kolísaly. Ve chvílích hojnosti byly nejen tučnější, ale zvýšila se u nich i hladina cukru v krvi a koncentrace cytokinů, faktorů, které regulují jednotlivé složky imunity. Rovněž u nich vzrostlo riziko cukrovky, vápenatých cév a rakoviny. Během hubnoucích fází se tyto hodnoty zase zlepšily. Přesto jojo myši žily téměř tolik jako jejich kolegyně, které měly na jídelníčku jen nízkotučnou potravu. Průměrný věk přežívání první skupiny byl 2,04 roku, druhé skupiny 2,09 roku. Třetí skupinu tvořily myši, krmené pouze vysokotučnou stravou. Ty byly neustále obézní a dožili se pouze 1,5 roku.

Motivace pomůže obézním lidem
Do jaké míry se tento závěr dá přenést na člověka, je zatím otázkou. Jojo-efekt sice není žádoucí, ale vždy je mnohem příznivější, když obézní člověk dokáže alespoň na nějaký čas snížit hmotnost a zlepšit si látkovou přeměnu. Při nekontrolované obezitě hmotnost ve většině případů i tak postupně narůstá a průměrná bilance látkové přeměny je nepříznivější než při jojo efektu. Obézní, kteří jsou schopni zhubnout, potřebují už jen správné nasměrování, jak se naučit jíst tak, aby nepřibírali. Mají pevnou vůli, jen nevědí, jak si hmotnost udržet. Je dobře, pokud existují vědecká zkoumání v této oblasti, které je budou motivovat.