Léčba inkontinence - Kegelovy cviky

Tyto cviky sestavil v roce 1948 americký gynekolog, doktor Arnold Kegel. Jedná se o speciální cviky na posílení pánevního dna, které pomáhají léčit inkontinenci, vzniklou během těhotenství a po porodu.

Jedná se o cvičení svalů, které použijete,
pokusíte-li se uprostřed močení zastavit proud moči. Jsou to přesně ty svaly, které na to použijete. Kegelovy cviky posilují a natahují pánevní svaly, aby byly při porodu pružnější. Stahování a uvolňování vaginálních svalů podobně jako při zadržování moči by mělo trvat alespoň 10 sekund s 10 - 20 opakováními alespoň 3 krát denně.

Příklady na cvičení svalů pánevního dna

  1. Lehněte si na záda, pokrčte nohy v kolenou a lýtka položte na židli. S výdechem stáhněte zadeček, pochvu a svěrač močového měchýře (jako kdybyste chtěli přerušit močení), podsaďte pánev. V krajní poloze krátká výdrž, s nádechem se uvolněte a opakujte 10 krát.
  2. Ležíte na zádech s nohama pokrčenýma v kolenou. Zvedněte zadeček ze země, stáhněte svalstvo, vtáhněte břicho, konečník, pochvu, močovou trubici. Vydržte 10 sekund a uvolněte se.
  3. Tatáž poloha. Zvedněte zadeček, vtáhněte konečník, pochvu, močovou trubici. Držte je vtažené, zadeček položte, zvedněte a znovu položte. Teprve nyní se uvolněte.
  4. Tatáž poloha, ale s nataženýma nohama. Vtahujte konečník, pochvu a svěrač na tři doby.Představte si, že váš svěrač je výtah a nejprve dosáhne 1. patro, pak 2. patro (více vtáhnout), 3. patro (maximálně vtáhnout). Pokud můžete ještě pokračovat, pater může být více ...
  5. Ležte na zádech, na zemi položené nohy roztáhněte mírně od sebe. Vtáhněte konečník, pochvu, močový měchýř, vydržte 10 sekund a uvolněte se.
  6. Lehněte si na břicho, ruce složte pod čelem, natáhněte nohy a palce nohou opřete o zem. Celé nohy natáhněte, napněte kolena, vtáhněte konečník, pochvu, močový měchýř a vydržte 10 - 15 sekund. Položte kolena na zem a uvolněte se.
  7. V kleku se opřete rukama o zem. Dělejte "kočičí hřbet". V momentě, kdy nahrbíte záda, stáhněte břicho, zadeček a vtáhněte konečník, pochvu, močovou trubici. Vydržte 10-15 sekund. Při prohnutí zad se podívejte na strop a uvolněte se, včetně svalstva zadečku.

Nemusíte cvičit všechny cviky,
vyberte si ty, které vám vyhovují nejvíce, nebo si je pozměňte tak, aby vám vyhovovaly. Cvičit můžete např.. ráno a večer ještě v posteli a cviky tomu přizpůsobit - speciálně jsou doporučované cviky č.. 4 a 5. Tyto cviky si můžete přizpůsobit a cvičit je např.. ve stoje při cestování autobusem, při čekání v řadě apod.


Mohlo by vás také zajímat