Bez pohybu se nezbavíte obezity

Bez pohybu se nadváhy nezbavíte. Zmeškaný autobus, na který jste nestihli doběhnout, nebo závratě už na třetím schodu, který už nemůžete pro slabou kondici vyšlapat. To jsou situace jistě důvěrně známé všem obézním lidem. Počet dní v týdnu, které věnujte sportování, si můžete zvolit nejen podle toho, kolik máte volného času, ale i jaké máte cíle. Kila navíc totiž nezpůsobují pouze kosmetické či zdravotní problémy, vždy se k nim přidružují i ty pohybové. Představa, že člověk pouze upraví svůj jídelníček a má v boji s nechtěnými kily vyhráno, je nereálná. Bez pohybu se redukce nadváhy neobejde. Tuky spaluje pouze pracující sval. Pokud hubnete, ale necvičíte, ztrácíte svaly, které si tělo nahrazuje tukem. Důležité je proto hýbat se, ale pravidelně!


Na lenost není žádný lék. I když jsou případy, kdy absence pohybu nemusí být vždy jen o pohodlnosti člověka. Hodně závisí i na celkovém psychickém naladění, což potvrzují případy, kdy lidé zůstanou bez práce. Pouze málokdo se těší na množství volného času, který najednou a umí tento čas i aktivně využít.

Všichni ti, co se hýbou, se i lépe cítí
Stačí se zeptat lidí po procházce v lese nebo u východu z posilovny.  Během sportování se v těle vyplavují hormony noradrenalin a dopamin, které umí člověka pozitivně naladit. Kromě toho dochází k lepšímu využití energetických zdrojů přijímaných v potravě a snižuje se chuť k jídlu. Příznivě ovlivňuje i krevní tlak, hladinu cholesterolu a snižuje riziko některých onemocnění, jako je například cukrovka.

Nejvíce se hubne při kardiocvičení
Každý člověk by si měl sám vybrat druh sportu, který mu pomůže při shazování kil. Ať už podle oblíbenosti, dostupnosti nebo i aktuálního ročního období. V proměnlivém počasí, je nejvhodnější návštěva posilovny a kardiostrojů. Právě běžící pásy, Orbitrek nebo spinningová kola jsou totiž nejlepším pomocníkem pro lidi s nadváhou. Například za deset minut na běžícím pásu člověk spálí 160 až 200 kalorií. Tyto stroje navíc nejen rozbíjejí nechtěné tuky, ale dokážou rozhýbat i líný metabolismus. Právě kvůli tomu lékaři doporučují cvičit spíše ráno. Běhání i kolo ráno na lačno je výborná činnost, která velmi dobře nastartuje do celého dne fyzicky i psychicky. Módním se v posledním čase stalo i takzvané cvičení v podtlaku. Účinnější než běh v uzavřeném přístroji s podtlakem je však podle dietologů běh na běžícím pásu nebo venku. Účinnost obou variant se dá snadno srovnat podle dosažené tepové frekvence. Cvičit se dá i v pohodlí domova. Pokud se nemůžete dostat do fitness centra, jednoznačně je dobré pomoci si doma-koupit spinningové kolo nebo stepper. A ať neslouží pouze jako věšák na odkládání šatů, jak se často stává pravidlem, ale ať se také využívají. Výborné je též cvičení na míči.

Hýbat se je třeba alespoň třikrát týdně
Při nastavení vhodné intenzity cvičení se můžete orientovat i podle vlastních pocitů. Dosažená únava má být mírná až střední, nikdy ne vyčerpávající. Dobrým indikátorem je i váš dech. Pokud dokážete při cvičení mluvit, jste ve správné tepové frekvenci. Pokud jste takoví udýchaní, že sotva lapáte po dechu, už jste ji překročili. Přesněji se můžeme orientovat podle počtu úderů srdce za minutu. Od čísla 220 se odečítá věk. Nejefektivněji se spalují tuky při střední intenzitě cvičení, tedy při 60 - až 70 procentní maximální tepové frekvenci. Tu byste měli udržovat alespoň půl hodiny. Prvních dvacet minut si totiž tělo spaluje pouze sacharidové zásoby. Teprve pak následuje spalování tuků. Pohyb v této tepové frekvenci kromě toho posiluje srdce a cévy. Vysoká intenzita cvičení se nedoporučuje zejména kojícím matkám. Při ní se totiž do mateřského mléka mohou dostávat takzvané metabolity, které ovlivňují chuť mléka. Počet dnů v týdnu, které věnujte sportování, si můžete zvolit nejen podle toho, kolik máte volného času, ale i jaké máte cíle. Pokud chcete shodit jen pár kilo či zpevnit si tělo, postačí cvičit třikrát do týdne minimálně 45 minut. Při potřebě výraznější redukce nadváhy byste se měli hýbat alespoň pětkrát v týdnu. Dobré je přitom střídat jednotlivé druhy sportu. Dobrá kombinace je běh, návštěva posilovny a plavání.

V souvislosti s cvičením nezapomeňte ani na pravidlo, že každý sport by se měl provádět hodinu až dvě po jídle. Nějaký čas bez stravy byste měli vydržet i bezprostředně po cvičení. Alkohol je, samozřejmě, absolutně tabu.