Chia semínka a spirulina - dvojice pro ty, kteří si cení svého zdraví

Chia semínka a zelená řasa spirulina patří mezi nejzdravější potraviny. Jejich účinky na zdraví jsou známé již tisíce let před naším letopočtem. I když moderní doba na ně přes své objevy v gastronomii poněkud zapomněla. Ale nyní o ně zase začíná být zájem, který si rozhodně zaslouží.

Chia semínka
Už jedna lžička semínek ukrývá 2% vitaminu B2, 13% B3, 29% B1 a i další. Mají asi 5x více vápníku než mléko, 3 a 6 omega mastné kyseliny i rozpustnou vlákninu, která uvolňuje energii z uhlohydrátů do krve. Dokáží nasát až 12x více vody než váží, čímž vytvářejí gel, který zpomaluje přeměnu sacharidů na jednoduché cukry, a tak přispívají k udržení rovnováhy vody a celkové hydrataci těla. Proto s nimi hubnete bez toho, abyste se cítili stále hladoví. Navíc jsou i 100% bezlepkové, tedy vhodné pro celiatiky.

Spirulina
Zelená řasa, která se může pochlubit vysokým obsahem bílkovin (až 70% jejího obsahu), proto je to pro vegetariány vhodná náhrada za maso, dále minerální látky a vitamíny, neskutečně hodně antioxidantů, proto má i protirakovinné účinky a potlačuje i chuť k jídlu díky fenylalaninu, ale přitom dodává tělu hodně živin jako např. fytonutrienty, které neobsahuje žádná jiná rostlina. Dále betakaroten, chlorofyl, čímž čistí a detoxikuje játra a ledviny, a tím zlepšuje imunitu i vzhled pokožky, vlasů a nehtů, odstraňuje zácpu či žaludeční vředy. Pro toto je vyhledávána zejména vegetariány, vegany, makrobiotiky, sportovci, i kojícími maminkami, protože zvyšuje tvorbu mléka, a dále všemi vyznavači zdravého životního stylu.

Jak je jíst samotné?
Chia semínka jsou vhodné do mixovaných nápojů, müsli, či vařených a pečených jídel. Denně byste měli jíst 2 malé lžičky, které se vhodí do vody a nechají 10-15 min. stát, aby se zvýšily jejich účinky. Můžete je polít javorovým sirupem pro lepší chuť. Spirulinu zase koupíte i v lékárně ve formě tablet a dává se 15 min. před jídlem 2-3 krát denně. Nejlepší alespoň měsíc kvůli lepším účinkům. Ale ani v práškové formě neztrácí účinky. V Asii z jejich přírodní formy, řas, dělají polévky.

Jak je zkombinovat?
Tady je recept na skvělý, energeticky bohatý a při dietách nejlepší mixovaný nápoj: 3 mrkve, 2 stonky celeru, 3 jablka, kousek zázvoru, 2 čajové lžičky s kopcem chia semínek, 2 čajové lžičky spiruliny v podobě řasy nebo prášku a 1 čajová lžička zeleného čaje .Přičemž nejprve si udělejte zelený čaj, nechte vychladit, pak na kostky nakrájené ovoce a zeleninu, spirulinu, vše důkladně promixovat a nakonec přidejte chia semínka, a kdo má rád chlazené nápoje, tak i led.


Mohlo by vás také zajímat