Cholesterol nebolí, ale bolest může způsobit

Cholesterol je životně nezbytná látka, kterou obsahují všechny buňky. Pokud ale není držen v normálních hodnotách, dochází k tomu, že pro život nezbytná látka se mění v látku, která může i život ohrožovat. Lidí, kteří mají hodnotu cholesterolu trvale zvýšenou přibývá a přibývá i počet úmrtí, která tento zvýšený cholesterol způsobuje.

Co je cholesterol?
Cholesterol je tuková substance, která v těle pomáhá tvořit nové buněčné membrány, nervová vlákna, ale i hormony. Přestože část cholesterolu přijímáme ve své stravě, většina se tvoří v játrech. Do krve se dostává z jater nebo přímo z trávicího traktu.

Existují dva typy cholesterolu
1. LDL cholesterol (low density lipoprotein)
Cholesterol s nízkou hustotou je špatný cholesterol, protože, když se roznáší po těle, jeho zásoby se ukládají v cévních stěnách. Tento jev vede k postupnému zablokování cév, čímž se ztenčuje průchod krve do srdce a vzniká nemoc zvaná ateroskleróza.
2. HDL cholesterol (high density lipoprotein)
Cholesterol s vysokou hustotou je dobrý cholesterol, protože chrání cévy. Má schopnost sbírat přebytečný cholesterol z cév, vrátit ho zpět do jater, kde se láme a vylučuje.

Problémy s cholesterolem začínají,
pokud máte v těle příliš mnoho špatného cholesterolu, tedy převyšuje LDL cholesterol nad HDL cholesterolem. Problémy se projevují zejména u lidí starších 45 let, u kuřáků a těch, kteří mají problémy s nadváhou.

V číslech
Zvýšený cholesterol nebolí, ale velké problémy způsobuje rychle. Starší lidé by si ho měli pravidelně měřit. Měří se prostřednictvím odběru krve. Pokud je vaše hladina cholesterolu nad 5,6 milimolů na litr, měli byste se začít zabývat možnostmi, jak hladinu cholesterolu snížit.

1. Snižte množství saturovaných tuků ve stravě
Saturované (nasycené) tuky se nacházejí skoro ve všech polotovarech. Omezte i tučné maso, máslo, smetanu, tvrdé sýry, koláče, sladkosti a potraviny, které obsahují kokosový nebo palmový olej. Pozor také na transmastné (umělé) tuky, které vznikají při hydrogenační reakci, procesu, který prodlužuje trvanlivost výrobku. Nacházejí se v koláčích, margarínech, pomazánkách a smažených potravinách.

2. Buďte aktivní
Cvičení zvyšuje množství HDL cholesterolu v těle. Mluvíme o pravidelném cvičení, alespoň 30 minut 3 - 5 krát týdně.

3. Omezte alkohol
Pijte s mírou. Nepijte více než dvě až tři jednotky alkoholu denně a více než 14 jednotek týdně. Dvě jednotky alkoholu obsahuje půllitru piva dvanáctky, dvě deci vína nebo panák whisky.

4. Čaje
Antioxidanty, které obsahuje zelený čaj, zvyšují množství HDL cholesterolu. K tomu musíte pít více než pět sklenic zeleného čaje denně.

5. Sója
Isoflavony, které sója obsahuje, snižují hladinu LDL cholesterolu. Zvykněte si tedy do jídelníčku přidávat tempeh, miso, sójové mléko a sójové jogurty.

6. Jezte česnek
V česneku se nachází alicin, aktivní ingredience, která nejenže snižuje hladinu cholesterolu, ale také krevní tlak.


Mohlo by vás také zajímat