Chřipka a nachlazení nemají šanci, když nemáte oslabený organismus

Nachlazení je nepříjemná “záležitost”, která obvykle doprovází změny venkovní teploty. Začíná škrábáním v krku, slzením očí, bolestmi hlavy a kloubů. Spustí se nám rýma a ruku v ruce s ní i kašel. Organismus reaguje zvýšením teploty, kdy se snaží viry z těla vypudit. Zda se mu to podaří, záleží na aktuálním stavu naší imunity, stravě a životním stylu.

Viry jsou bez šance, když ...
Při nachlazení se oslabený organismus setkává s původcem infekce, tedy virem nebo bakterií. Záleží proto od odolnosti jednotlivce a síle původce onemocnění, který imunitní systém likviduje a jeho porucha se projeví snížením imunity a častými infekcemi. Abyste nedali šanci viru, je třeba dodržovat několik pravidel. Především se nezdržovat v těsné blízkosti lidí, kteří kýchají nebo kašlou, pak se infikované kapičky k vám nedostanou. Pokud se však s takovým člověkem setkáte ve výtahu, odkud není úniku, raději se mu otočte zády. Častěji si  myjte ruce, protože onemocnění horních cest dýchacích se ve většinou přenáší nepřímým fyzickým kontaktem. Nemocnému člověku se totiž choroboplodné zárodky dostanou zejména na ruce, a tak infikuje všechno, čeho se dotkne. Infekci lze předejít i udržováním čistoty ústní dutiny a kloktáním teplou vodou s citronem nebo solí. Vyhýbejte se uzavřeným prostorům, kde se pro slabě proudící vzduch viry hromadí rychleji. Nízká vlhkost vzduchu totiž způsobuje vysoušení sliznic, které za normálních okolností viry zachycují a ničí.

Podpora imunitního systému
Na posílení imunitního systému již Indiáni používali výtažky z rostliny Echinacea, která současně aktivizuje vlastní obranné síly organismu. Odolnost organismu podpoříme otužováním, byť jen při sprchování střídáním teplé a studené vody. Virům odoláme i tím, že nebudeme líní, ale fyzicky aktivní. Pětačtyřicet minut středně těžké fyzické zátěže třikrát týdně stačí, aby se naše odolnost podstatně zvýšila. Doporučuje se rychlá chůze, jízda na kole nebo tanec. Organismus také potřebuje dostatek tekutin - bylinkových čajů a ovocných šťáv např. z citronů, pomerančů a mrkve. Pro zvýšení imunity je zapotřebí dostatek přísunu vitaminu C z přírodních zdrojů, tak vitaminů skupiny B. Přísun potřebných vitaminů je důležitý zejména během nachlazení, nejlépe ve formě čerstvého ovoce. Proti začínajícímu kašli je osvědčeným prostředkem teplá bezová šťáva, protože plody bezu obsahují velké množství vitaminu C a A, jakož i B1 a B2 a mnoho užitečných minerálů.

Na zmírnění bolesti v krku a onemocnění dýchacích cest
je vhodný heřmánek a šalvěj. Při dráždivém kašli pomáhá např. čaj z fenyklu a anýzu nebo cibulový sirup (cibuli nakrájíme na kolečka a necháme louhovat v medu, pak několikrát denně užijeme lžíci sirupu). Obtíže z nachlazení zmírňuje ledajaká teplá tekutiny, ale o slepičím vývaru to platí dvojnásob. Obsahuje hodně bílkovin, vitaminů a minerálů, které nemocnému zaručeně pomohou.

Riziko nachlazení dětí a "těhulek"
Mnoho dětí má nedostatečnou imunitu a snadno onemocní. Faktorů, které to mají na svědomí, je dost. Základem zdraví dětí je strava. Základní zásadou ve stravování dětí je, že jejich jídelníček musí být kvalitní a nesmí v něm chybět ovoce, zelenina a maso kvůli bílkovinám. Dětskou obranyschopnost posílíme i vitaminy, zejména "céčkem". Proti chřipce lze účinně bojovat i očkováním, zejména u školkařů a školáků. Když dítě přece jen onemocní, je třeba ho hned uložit do postele a dbát na to, aby bylo v teple, vypilo hodně tekutin a mělo dostatek odpočinku a vitaminů. Dopřejeme mu co nejvíce spánku, aby nabralo sílu a místnost, ve které odpočívá často větrejte. Pokud má zvýšenou teplotu, netřeba ji hned snižovat, protože horečka do 38 ° C pomáhá léčit. V každém případě je však třeba raději vyhledat lékaře, který určí jakého původu je horečka.
V těhotenství hrozí vyšší riziko nachlazení, protože imunitní systém ženy je lehce oslabený a na podněty reaguje pomalu a může ho "položit" ledajaký bacil. Proto je důležitá prevence a minimalizace rizik. Těhotné ženy by měly také jíst pestrou stravu, s důrazem na zeleninu a ovoce, tedy vitaminy, které pomáhají jejich tělu, aby zůstalo zdravé. Dopřát si dostatek spánku, protože jinak je organismus těhotné ženy lákavou kořistí bacilů a virů. Obyčejné nachlazení s rýmou se dá zvládnout i bez léků, ale v první řadě si to "těhulky" musí namířit rovnou do postele a zásobit tělo dostatkem tekutin - klasickým horkým čajem či horkou vodou s citrónem. Mléku je třeba tentokrát dát volno, protože podporuje tvorbu hlenu, zabírá však slepičí vývar obohacený mrkví, petrželí, celerem a cibulí. K lékaři ale je třeba jít, jakmile stoupne horečka nad 38 ° C, protože zejména v prvním trimestru těhotenství může ohrozit plod dítěte.


Mohlo by vás také zajímat