Chyby, které děláme a brání nám v získání štíhlé postavy

Jste zastánci zdravé výživy? Ale to ještě neznamená, že se stravujete zdravě. Někteří lidé si myslí, že žijí a stravují se zdravě, a přitom dělají chyby, díky kterým zbytečně přibývají na váze. A které chyby nejčastěji děláme ve vztahu jídlo a my? Nabízíme vám přehled osmi nejčastějších.

1. Chyba: Příliš dlouhé přestávky mezi jídly
Při zaměstnání případně studiu většinou dostatečně nevnímáme čas, což způsobí, že se přestávka mezi jídly prodlouží o jednu až dvě hodiny. Při vzniku takových přestávek, hladina glukózy v těle výrazně klesne, přičemž tělo hledá náhradní zdroj energie tj svalové bílkoviny.
Řešení: K udržení správného tříhodinového intervalu mezi jídly, je možné použít například zvukovou signalizaci na hodinkách nebo mobilním telefonu. Je důležité, bez ohledu na to co děláte, aby vás tento signál donutil se najíst.

2. Chyba: Nezdravé potraviny
Dietní jídelníčky bývají většinou dlouhé a komplikované. Velmi často se stává, že jakmile se nám podaří zredukovat váhu, vracíme se zpět ke nezdravým potravinám, což se hned projeví na naší postavě. Problém je v tom, že jídelníček ztratí svou strukturu a jíme cokoliv a kdykoliv.
Řešení: Vytvoření jídelníčku, který obsahuje 1-2 nezdravá jídla týdně a jeho dodržování. To povede ke velkému zlepšení postavy, jakož i ke zlepšení celkového dobrého pocitu, že žijete zdravým a vyváženým způsobem života.

3. Chyba: Kalorie jako kalorie
Většina jídelníčků se skládá hlavně z technologicky upravených potravin jako sušenek, zmrazených polotovarů, přeslazených jogurtů, uzenin, cereálních a proteinových tyčinek. Mnoho lidí si myslí, že jsou kalorie jako kalorie, ale není tomu tak. Výše zmíněné potraviny totiž obsahují tzv. prázdné kalorie, což znamená, že do těla přinášejí energii, ale neobsahují žádné vitaminy a minerální látky. Problém je v tom, že na zpracování jednoduchého cukru jsou potřebné minerální látky a vitamíny, a protože je např. sušenka nemá, musí si je tělo čerpat ze svých vlastních zásob.
Řešení: Technologicky zpracované potraviny je třeba nahradit komplexními potravinami jako sladké brambory, ovesná kaše, hnědá rýže a zelenina, zvýšit příjem bílkovin bez doprovodného tuku a přidat zdravé tuky ve formě oříšků a lososa.

4. Chyba: Bez soli
Při dietě se ze stravy většinou vylučují všechny slané potraviny, protože se říká, že sůl zadržuje v těle nadbytečnou vodu a pak vypadáme opuchle. Po pravdě, sůl pomáhá při správné regulaci tělesných tekutin. Když je soli v těle málo, může to způsobit zadržování vody v těle. K dalším příznakům chybějící soli patří snížená svalová funkce, svalové křeče nebo svalová slabost.
Řešení: Je třeba se naučit používat pouze mírné množství soli a to nejen proto, abychom zredukovali křeče, ale i proto, že jedením mírně slaných potravin se nám zlepší pestrost jídelníčku.

5. Chyba: Málo sacharidů
Na to, abychom zredukovali hmotnost často drasticky snížíme sacharidy až téměř na nulu. Dosáhneme tím však akorát extrémní štíhlost, protože velmi málo sacharidů znamená hladovění, kdy se začínají odbourávat svaly na energii.
Řešení: Musíme si najít dostatek času na nastudování základů správné výživy, případně si najít dobrého trenéra - nic nenahradí jeho zkušenosti.

6. Chyba: Rychlé sacharidy před tréninkem
Když přijmeme rychlé sacharidy, stoupne nám hladina glukózy v krvi natolik, že dojde ke inzulínovému šoku. Ten však způsobí náhlý pokles krevního cukru, což vede ke pocitu únavy a vyčerpání.
Řešení: Rychlé sacharidy před tréninkem je třeba vyměnit za pomalejší.

7. Chyba: Vysoká redukce kalorií
Pokud snížíme příjem kalorií tak drasticky, že se nám zpomalí metabolismus, budeme se cítit unavení a ke cvičení nebudeme mít dostatek energie.
Řešení: Je dobře si vypočítat bazální metabolismus, čímž si stanovíme správný minimální příjem energie, které tělo potřebuje. Při znalosti bazálního metabolismu si můžeme nastavit denní energetický příjem v závislosti na vydané energie aktivitami.

8. Chyba: Redukce počtu jídel
Je možné, že v zaměstnání, případně ve škole, máme málo času, což způsobí, že nedokážeme jíst pravidelně. Výsledkem je, že na naší postavě nejsou vidět žádné pozitivní změny, navzdory tvrdému tréninku.
Řešení: Musíme se naučit být pánem svého času a respektovat priority, což je ve sportu dost zásadní věc. Je třeba se jednoduše naučit jíst v ten správný čas.


Mohlo by vás také zajímat