Cibule nahradí některá léčiva

Bez cibule si většina kuchařek neumí představit vaření. Je chutná a nesmírně zdravá. Víte, že kdysi byla tak ceněná, že se jí dokonce i platilo? A faraónové s ní byli pohřbíváni! K čemu jim po smrti byla, je již jen otázkou dohadů. Ale k čemu slouží nám, to objasňují i vědecké studie.

Cibule je neodmyslitelnou součástí naší kuchyně odnepaměti
zejména pro její jedinečnou chuť i štiplavé aroma. Připravuje se dušením, vařením, pečením, ale chutné jsou například i plátky grilované cibule. A v nejedné restauraci si mohou zákazníci pochutnat na křupavém chlebu se sádlem a čerstvou cibulí. Nejvíce přínosná pro lidské tělo je čerstvě nakrájená, protože tehdy zůstává nejvíce  zachovaných živin.

Co cibule obsahuje?
Cibule je zdrojem cenných látek, díky kterým dokáže lidský organismus fungovat správně a bránit se proti všudypřítomným volným radikálům. Je bohatá na vitaminy (C, K, skupiny B), chrom, vápník, draslík, měď, mangan, vlákninu a další. Nelze zapomenout na látku, která dává cibuli její štiplavé aroma, a tou je alicin. Jde o sirné sloučeniny, které mají významné antibiotické účinky.

Pravidelná konzumace cibule je prospěšná
Od pravidelné konzumace cibule nás nejčastěji odrazuje její specifické aroma, které se uvolňuje při jejím krájení. Vše je však otázkou zvyku a pokud se rozhodnete cibuli jíst pravidelně, můžete se těšit na mnoho zdravotních přínosů. Cibule je bohatá na antioxidanty bojující proti volným radikálům. Známý je například quercetin, který pozitivně ovlivňuje hladinu cholesterolu v krvi, je prevencí proti trombóze, pomáhá při astmatu a dalších onemocněních. Aminokyseliny methionin a cystin mají silné detoxikační účinky. Dokáží organismus zbavit těžkých kovů, jakými jsou například olovo či rtuť. Cibule je zdrojem vitamínu C, který patří mezi nejdůležitější antioxidační látky. Látky, které se nacházejí v cibuli, prospívají kardiovaskulárnímu systému a některé vědecké studie naznačují, že mohou být i prevencí proti rakovinným onemocněním.

Bojíte se bakterií, které způsobují například salmonelózu?
Odolnost těla vůči nim můžete zvýšit i konzumací cibule, protože má významný antibakteriální účinek. Problém s hustotou kostí mají většinou lidé ve vyšším věku. Jedním ze způsobů, jak řídnutí kostí zabránit, je konzumovat cibuli nebo příbuznou zeleninu (česnek).

Cibule podporuje chuť k jídlu, tudíž je vhodná při nechutenství
Naše babičky používaly cibuli na přípravu domácích sirupů proti nachlazení, například v kombinaci s medem. Jelikož cibule snižuje riziko vzniku krevních sraženin, měly by ji konzumovat i ženy, které dlouhodobě užívají hormonální antikoncepci.

Jednoduché tipy na podávání
Jak konzumovat více čerstvé cibule? Kromě toho, že se hodí na chléb (samozřejmě, celozrnný), lze ji přidat i do zeleninových salátů či pomazánek. Na přípravu je jednoduchý například salát připravený z rajčat, plátků cibule, mozzarelly, oblíbeného koření a několika kapek olivového oleje. Výborná je také tuňáková pomazánka, kde je cibule jednou z důležitých ingrediencí.


Mohlo by vás také zajímat