Co je důležité vědět o vodě?

Lidské tělo nemůže bez stálého přísunu vody existovat, přesto si mnozí z nás celé hodiny na příjem tekutin ani nevzpomenou. Pokud se ze 75 ti procent vody lidského těla ztratí pouze 2 procenta(což je při ignorování žízně a zvýšené námaze nebo průjmových onemocněních celkem běžné), snižuje se schopnost tělesných a duševních výkonů až o 20 procent. Při ztrátě 5 ti procent vody začne stoupat tělesná teplota a při ztrátě 15 ti procent vody nastává definitivní kolaps.

Voda je distributor živin a odvaděč odpadních látek. Roznáší potřebné živiny do buněk zároveň odplavuje toxické látky a zbytky potravy, které organismus nedokázal přeměnit na energii, z těla ven, a to močí, potem a stolicí. Tuto vodu však potřebuje tělo dostat zpět a upozorňuje na to žízní. Optimální je, když upozorňovat nemusí - žízeň totiž naznačuje, že bezproblémové fungování organismu již bylo narušeno.


Pokud organismus potřebnou vodu zpět nedostane, krev zhoustne, teče pomaleji, klesá krevní tlak, srdce nemůže optimálně pracovat, dostavuje se slabost, závratě, bolesti hlavy, svalové křeče, nekoordinované pohyby ...Tyto symptomy se často připisují vypětí, stresu nebo fyzické námaze, přičemž se zapomíná na potřebu pravidelně doplňovat tekutiny. Nárazové pití vody se však nedoporučuje. Organismus sice nadbytečnou vodu vyloučí, ale žaludek se nepřiměřeně roztáhne a dostane zvýšenou dávku minerálů, což může vícenásobným opakováním vést k vnitřnímu  chaosu-tělo nebude schopno včas "požádat" o doplnění tekutin a celé "vodní hospodářství "se tím naruší.

Je třeba vědět, že:
• Dospělý člověk potřebuje denně přijmout cca 3 litry tekutin. Jelikož asi 1litr tekutin je součástí zkonzumovaných potravin, je třeba denně vypít okolo 2 litrů vody. Při dietě nebo sníženém příjmu potravy se snižuje i příjem tekutin, takže je třeba pít o něco více.
• Podle průzkumů zapomínají na pravidelné doplňování tekutin více ženy než muži; i proto se u žen vyskytují poměrně často různé nevolnosti a bolesti hlavy.
• Odpověď odborníků na otázku, zda je třeba pít i při jídle, je: ano, ale ne mnoho. Trocha vody pomůže, aby se potrava lépe vstřebávala.
• Popíjení sycené vody se nedoporučuje, protože významně snižuje množství přijaté vody a ve spojení s fyzickými výkony mohou "bublinky" vyvolávat nevolnost: oxid uhličitý se v žaludku rozpíná a při větší námaze vytvoří jakousi plynovou bublinu, která způsobuje nadýmání, ztěžuje dýchání a zhoršuje činnost srdce.
• Láhev s vodou by neměla být otevřená více než 3 dny, aby se v ní nepřemnožily jinak neškodné bakterie. Pití vody přímo z lahve není vhodné, protože může dojít ke kontaminaci mikroby, které jsou v ústech.
• Na zavodnění organismu jsou dobré i ovocné a bylinkové čaje a neslazené ředěné džusy.