Co ještě nevíte o svém těle?

Pravdy o těle, které potřebujete vědět. Jak odstranit tukové polštářky na břiše? Dá se zbavit strií? Mohou vysoké podpatky opravdu poškodit nohy? Mnohé z vás si jistě kladou podobné otázky a my jsme pro vás na ně našli odpovědi.

1. Je pravda, že cvičení ráno nalačno pomáhá rychleji hubnout?
Podle odpovědí fitness trenérů jde pouze o mýtus, který vymyslely ženy, co se snaží zoufale zhubnout, a proto dělají i zbytečné věci. Kalorie se totiž oklamat nedají. A to, že se ráno před cvičením nenajíte, způsobí spíše to, že budete unavené a nebudete zvládat cvičit, než to, že kilogramy půjdou rychleji dolů. Před cvičením si však dejte pouze malé snídaně, například müsli tyčinku nebo banán, s plným žaludkem se špatně cvičí.

2. Jak se dají rychle shodit dva kilogramy?
Rychlé hubnutí odborníci na fitness a výživu nedoporučují. Lidské tělo je totiž závislé na zásobách tuku, díky kterému produkuje hormony a rychlé hubnutí na to nemá dobrý vliv. Dva kilogramy však lze nejlépe shodit tak, že zkusíte snížit přísun o 400 kalorií a naopak výdej zvýšíte o 300 kalorií. Během dvou týdnů takto v klidu a bez jo-jo efektu dvě kila shodíte. Snižovat váhu je třeba zejména pohybem, svaly v těle totiž působí jako spalovače kalorií. Kilogramy lze shodit i očistou organismu, takzvaným detoxem. Ten se však nedoporučuje dělat vícekrát než čtyřikrát do roka. Kromě shozených kil však přináší i krásnější pleť a lepší náladu díky tomu, že tělo se zbaví škodlivých látek.

3. Zpomaluje se při držení diety metabolismus?
Nestane se tak, pokud budete při držení diety cvičit. Kdo sníží příjem kalorií a nebude přitom provádět žádnou fyzickou aktivitu, bude sice ztrácet tuk z těla, zároveň však budou odcházet i svaly. A rychlost metabolismu ve velké míře ovlivňuje i svalová hmota. Čím více svalů ztratíte, tím pomalejší bude váš metabolismus. Pokud si chcete uchovat rychlé spalování, tak během diety cvičte.


4. Je strečink před cvičením opravdu důležitý? Může být neohybnost při cvičení nebezpečná?
To, že nejste pružná jako cirkusová akrobatka, není při cvičení žádný problém. Ohebnost těla však lze rozvíjet, a tím, že tak učiníte, předejdete možným zraněním při cvičení. Pokud máte pružné tělo, vyhnete se výronům, zlomeninám a podobným zraněním. Tělo je možné udržovat ohebné právě pravidelným strečinkem před cvičením. Každé cvičení proto začněte protažením a popotahováním svalů, sama po čase uznáte, že se vám cvičí lépe a i lépe se cítíte.

5. Jak rychle se dá zbavit tukových polštářků na břiše?
Nahromadění tuku na břiše poukazuje na zvýšené ukládání tuku kolem hlavních tělesných orgánů. Tedy hromadění tuku na břiše není jen záležitost estetická, ale i zdravotní. Lidé, kteří přibírají zejména v oblasti břicha, a ne na stehnech a bocích, mají vysokou úroveň stresového hormonu kortizolu, který má přímou spojitost s ukládáním tuku na břiše. Snížení stresu a hodně spánku pomůže zbavit se tukových záhybů na břiše. Pomáhá i rychlá chůze, běh, a to alespoň hodinu denně. Jíst je třeba hodně vlákniny, čerstvého ovoce, zeleniny, obilovin a ryb.

6. Proč vypracované svaly na zádech vypadají někdy tak nežensky? Lze je zjemnit?
Na objem svalů můžete vyzkoušet jiné cviky, než na jaké jste byla zvyklá. Každý trenér vám poradí, jak cvičit a nevypadat přitom jako akční hrdinka. Někteří lékaři začali na zjemnění objemu svalů používat botox. Některé studie prokázaly, že vpich botoxu do svalu může způsobit pokles jeho objemu až na několik měsíců. Na formování pěkných svalů spíše zkoušejte ne takové invazivní metody, dejte se na pilates nebo jógu. Natáhnou se svaly a šlachy, což následně zmenší jejich objem. Když je sval postupně natahován, táhne se do délky a ubývá jeho objem.

7. Jak lze dosáhnout pevných ramen a paží?
Kdo touží po pěkných ramenou, tomu prospěje nošení těžších věcí. Výborně se posilují například nošením notebooku na rameni, nezapomeňte si ho pravidelně přendávat. V posilovně vám pomohou zpevnit potřebné svalové skupiny, a to buď s činkami, nebo na speciálních strojích. Postačí vám lehké závaží a méně opakování při cvičení, pokud nechcete vypadat jako svalovec. Pokud se vám to zdá málo, zátěž nepřidávejte, spíše přidejte opakování. Dobré služby udělá i volejbal nebo jóga.

8. Jak lze dosáhnout štíhlejší kotníky?
Silnější kotníky jsou bohužel často důsledkem nejen uloženého tuku, ale i šlach, které se tam protínají. Na kotníku proto nelze udělat ani efektní liposukci. Štíhlejší mohou kotníky působit, pokud vyzkoušíte posilovací cvičení. Posilování a protahování svalů na nohou má vliv i na šlachy a kotníky pak vypadají útlejší. Vytvarovat však třeba i lýtkové svaly, aby kotníky působily jemnější. Pomáhá však i optický trik. Široké splývavé sukně jsou velmi dobrým způsobem, jak opticky zeštíhlit silnější kotníky.

9. Může příliš velká sportovní zátěž způsobit vynechávání menstruace?
Menstruace odráží zdravotní stav. Pokud nejste pořádku, může nastat její pravidelné i nepravidelné vynechávání. Jde o nebezpečnou situaci, neboť důsledkem vynechávání menstruace může být až neschopnost počít dítě jako následek poškození reprodukčních orgánů. Nevyrovnaná hladina estrogenu v těle mimo jiné může způsobit i zvýšení hladiny cholesterolu a zvýšit riziko vzniku osteoporózy. Občasné vynechání menstruace opravdu může být důsledkem změny stravování, nadměrného sportování nebo zvýšení hladiny stresu v těle. Pokud máte méně než sedm menstruací za rok, vyhledejte lékaře.

10. Proč po masáži bolí celé tělo?
Masáž uvolňuje kyselinu mléčnou nahromaděnou ve svalech, a tím je jemně poškodí. Svaly pak samy opravují následky tohoto poškození, což se však projevuje jako dočasný a bolestivý zánět. Bolestivý a nepříjemný pocit je nezbytnou součástí tohoto opravovacího procesu. Příliš silné a časté bolesti po masáži však již nejsou zcela v normě a je třeba se poradit s masérem.

11. Jak lze zabránit pokleslému poprsí?
Zatím nic účinnějšího k zabránění klesání prsou než podprsenku nikdo nevynalezl. Prsa klesají, neboť věkem se postupně natahují a povolují vnitřní vazy a tomu lze předejít právě nošením dobrých podprsenek, a to zejména při sportování. Speciální sportovní podprsenka zmírňuje otřesy, snižuje napínání kůže a vazů při běhu, a tím zabraňuje i poklesu poprsí. Kromě vhodného spodního prádla však pomůže i cvičení. V každé posilovně vám poradí vhodné cviky na posílení střední části zad, kterými se zároveň posilují i prsní svaly.

12. Je možné přírodními přípravky zvětšit poprsí?
Nejlepší služby udělá zvedající podprsenka, vědecké důkazy o účinku bylinek na růst poprsí neexistují. Na zvětšení poprsí působí estrogen obsažený v antikoncepčních tabletách. Zázraky od krabiček s přírodními produkty nečekejte.

13. Jsou krémy proti celulitidě účinné?
Pokud přípravky obsahují například kofein, opravdu mohou vzhled celulitidy zlepšit už za měsíc. Přípravky dokáží rozproudit krev a mírně odvodnit tělo. Jejich účinek je však zanedbatelný, pokud necvičíte a nezměníte životosprávu.

14. Jak se lze účinně zbavit nežádoucích chloupků?
Chloupky jsou problém, který trápí téměř všechny ženy. Nejúčinnější se možná chloupků zbavit laserovou epilací. Jde však o příliš drahý zákrok, pokud hledáte něco levnějšího, zkuste metodu cukrové nebo voskové depilace. Na chloupky na tváři hledejte takzvané zpomalovače růstu chloupků. Pokožku nedráždí, ale je třeba je používat neustále, jinak chloupky opět porostou rychleji. Pokud bojujete s příliš výrazným a hustým ochlupením, zkuste se poradit se svým gynekologem, můžete mít i problémy s vaječníky.

15. Dá se předcházet vzniku strií? Možná se zbavit již vzniklých strií?
Strie způsobuje změna váhy a s tím spojené natahování kůže. Nejčastěji se tak děje během těhotenství, když se kolagen pod kůží velmi napíná a výsledkem jsou nepěkné červené jizvičky. Jakmile se objeví, je velmi těžké zbavit se jich. Zlepšit jejich vzhled může laser, který podpoří tvorbu nového kolagenu. Neúčinkuje však u každé ženy a zákroky je třeba navíc několikrát opakovat. Aplikovat na strie lze Retin-A, předepisuje ho lékař, občas přinese, menší úspěchu i kosmetika určená přímo na strie. Předcházet striím lze pravidelným hydratování pokožky, pokožka bude pružnější. Během těhotenství pokožce dopřejte i speciální přípravky určené k prevenci vzniku strií.

16. Existuje způsob, kterým lze zabránit vzniku křečových žil?
Za křečové žíly může vyšší věk, dědičná zátěž, těhotenství, zaměstnání, kde jste celý den na nohou, nebo nadváha. Dávejte si proto pozor na váhu, tuk podporuje rozšiřování žil. Při sedavém zaměstnání si nohy pravidelně rozcvičte. Nic nezkazíte, pokud máte náběh na křečové žíly, nošením stahujících punčoch, které regulují krevní tlak v nohách. Nenoste podkolenky, nekuřte a vzdejte se antikoncepčních tabletek.

17. Je třeba pít stolní vody a minerálky s obsahem vitamínů?
Někteří lékaři tvrdí, že pravidelný přísun vitamínů pomáhá tělu nejen dobře fungovat, zachovávat zdraví, ale zpomaluje i stárnutí. Vody obohacené o vitamíny tak mohou být vhodným doplňkem výživy. Před časem dokonce některé vědecké laboratoře zveřejnily studie, že o vitamíny obohacené vody mohou zlepšit stav akné nebo udržovat v pokožce dostatečné množství kolagenu a elastinu. Na obnovu a udržování kolagenu se doporučují vody s vitamíny C, D nebo B, imunitu posilují vitamíny C a E, zdraví pokožka vrací vitamín A. Pozor však na obsah cukru v těchto nápojích. Pokud ho má voda příliš vysoké množství, spíše si uškodíte, než pomůžete.

18. Může užívání antikoncepce způsobit vznik pih?
Pokud už pihy na tváři máte a berete antikoncepční tabletky, neměly by se na tváři objevovat žádné nové. A rovněž by se neměly objevit pihy ani v případě, pokud je žena před začátkem užívání tabletek neměla. Pravda však je, že pihy mohou trošku ztmavnout. Užívání antikoncepčních pilulek způsobuje na pleti ženy podobné změny jako těhotenství. Estrogen obsažený v tabletkách podporuje tvorbu pigmentu, také na tvorbu pigmentu působí slunce. Antikoncepční pilulky mohou způsobit však vznik kožní nemoci melasma, která se projevuje velkými tmavými skvrnami po těle. V takovém případě lékař předepisuje speciální přípravky na léčbu, nejčastěji s obsahem kyseliny hydrochinonové a také je  třeba se chránit před sluncem.

19. Je třeba při užívání antikoncepčních pilulek užívat i vitamínové preparáty?
Ženy, které dlouhodobě užívají antikoncepci ve formě pilulek, mohou opravdu někdy trpět nedostatkem vitamínů B a C. Právě tyto vitaminy jsou velmi důležité pro správnou funkci nervové soustavy a kůže. Nejde však o žádné výrazné a zdraví ohrožující úbytky těchto vitaminů z těla. Jako doplněk stravy se však vyplatí užívat vitamín B nebo nějaký multivitaminový přípravek.

20. Může nošení vysokých podpatků poškodit klenbu nohy?
Poškození klenby nohy nastává tehdy, pokud nemají klouby v kotníku dostatečný pohyb, tedy pokud noha zůstává po celý den ve stejné poloze. Achillova šlacha se zkracuje, klenba nohy se porušuje. Vysoké podpatky až tak v tomto případě neškodí, je však třeba střídat během dne různé výšky podpatků. Pokud často nosíte vysoké podpatky, zkuste následující cvik: opřete se rukama o stěnu, jednu nohu dopředu pokrčte v koleně, druhou natáhněte a tlačte dozadu až na patu. Rozcvičit tak šlachy a pomůžete si tak zachovat zdravé klenby noh.