Čtení knih trénuje mozek a zabavuje stresu

Knihovny v některých částech světa zažívají renesanci. Pokud potřebujete snížit hladinu stresu a lépe se soustředit na podstatné věci, přečtěte si knihu! I rádio a televize s kvalitním programem mohou mít zdravotní účinky, ale čtení je jiné. Zraková a řečová centra, jakož i část mozku, která řídí asociační učení, vytvářejí při čtení velmi složitá nervová spojení. Na neurobiologické úrovni vám dají písmena zabrat víc, než když zpracováváte řeč či obraz. A o to jde především!

Trénujte mozek
Pokud nečtete, obíráte mozek o šance zlepšovat se. Při čtení se dozvíte nové informace, mozek je aktivní. Prokazatelně se zlepšuje paměť a analytické myšlení, což zabraňuje nástupu stařecké demence. Raději než z obrazovky se doporučuje číst tištěný text. Zapamatujete si z něj více než při "digitálním čtení", které vás obírá i o další schopnosti. Časté používání elektronických médií postupně zhoršuje vaši schopnost komunikovat, přemýšlet a hlavně řešit problémy. Čtení rozšiřuje i slovní zásobu. Každé nové slovo je pro mozek novým faktem, který postupně zakládá do své, "anatomické knihovny ". Jednotlivé položky se v něm zařazují mezi sebe. V hlavě vám vzniká bohatší síť, ze které můžete čerpat myšlenky.

Obrázky a písmena
Odborník doporučuje číst dětem i starším lidem. U seniorů čtení zachovává nabyté schopnosti, ale ještě je i rozšiřuje. Mladý mozek má největší potenciál zmoudřet. Výsledek závisí na tom, jak často a co dítě čte. Knižní příběhy děti učí, vychovávají, hrají si s jejich city a dokáží je rozesmát: Je vědecky dokázáno, že vztah ke knize formuje vyjadřovací schopnosti již v raném věku. Příběhy přinášejí dětem vhodné vzory chování a řešení problémů, které později uplatní i v životě. Pro děti do prvního roku volte knihy s jedním objektem či postavou na straně, od roku a půl zvládne i tituly se dvěma větami na straně.

Únik ze shonu
Čtení knih snižuje hladinu stresového hormonu kortizolu. Otestovala to jedna firma v Británii. Dobrovolníky vystavili úzkostné situaci, pak jim dali číst knihu, poslouchat hudbu nebo hrát videohry. U čtenářů byl zaznamenán nejvyšší, téměř sedmdesátiprocentní pokles hladiny stresových hormonů. Čtení má pozitivní psychologické účinky. Snižuje stres a posiluje pocit blaha.

Knihovny zažívají renesanci
Pokud chcete na čas odejít z chaotického světa, dělejte to jako v Singapuru, kde knihovny praskají ve švech. Místní tam nechodí jen číst a studovat, ale hlavně si uklidnit mysl. V bezpečném a tichém prostředí konečně vypnete mobil, vzdálíte se od počítače a stresu.  I dnes si mnozí neumí představit čtení bez vůně papíru či šustivého převracení stránek.

Patnáct minut před prací
Ráno před prací věnujte četbě patnáct až dvacet minut. Budete překvapeni, jak nastartuje vaši koncentraci. V práci se budete lépe soustředit. Vezměte si knihu do dopravního prostředku nebo si čtěte noviny před snídaní.


Mohlo by vás také zajímat