Čtyři týdny, během kterých se mění nálada a výkonnost ženy

Ženské tělo a jeho cykly těžko chápou samotné ženy, natož muži. I lékaři jsou často fascinováni tím, jak má hormonální cyklus velký vliv na duševní zdraví, ale fyzickou výkonnost žen. Často avízovaná nemoc vůbec nemusí být přitom nic závažného, protože jde pouze o fáze měsíčního cyklu.


Hormonální změny u žen

Pro muže je to někdy těžko pochopitelné, ale cyklus ženy má obrovský vliv na to, jak se právě cítí a jaký pracovní výkon je schopna podat. Hormonální změny od prvního dne menstruace po poslední den pro ní, což je 28 dní, má svá přesná pravidla. A ta je třeba znát a využít ty správné dny využít ve prospěch zdraví, zlepšení postavy i nálady.

Síla hormonů

Ženský cyklus je zároveň imunologický rytmus organismu. Má čtyři fáze a pokud se jim žena dokáže přizpůsobit, zbaví se mnoha zdravotních a možná i vztahových problémů. Důležitou roli hraje zejména hladina nejdůležitějšího ženského hormonu estrogenu. Vědci nedávno zjistili, že tento hormon je důležitý nejen na "ženské věci", ale mnohem významnější, než se dosud myslelo, chrání kosti a ovlivňuje mozek.

1. týden - menstruační

Tento týden začíná prvním dnem menstruace. Hladina estrogenu pomalu stoupá a žena se cítí první dva dny velmi nepříjemně a je celkově oslabena. Tehdy nepodává vrcholový výkon a je ideální, dopřát si raději sportovní pauzu. Tehdy pomůže jíst "protizánětlivé" potraviny, jako ryby, které obsahují omega 3 mastné kyseliny, ale dobře vám udělá i zelenina a hlavně tato koření: kurkuma, zázvor a chilli. Některým ženám tehdy velmi pomáhá med. Alkohol v tomto týdnu je důležité omezit nebo raději úplně vyloučit.

2. Týden - estrogenový

Toto je aktivní fáze. Estrogenu je postupně stále více a přibývá chuť, hýbat se a cvičit. Tehdy je ideální čas udělat něco pro zlepšení postavy. Svaly se po cvičení vyrýsují dvakrát rychleji než v prvním týdnu. Pokud jde o jídlo, dobrá zpráva je, že tento týden se netloustne.  Je tedy možné, dopřát si víc, ale nepřehánět to. Tělu nejvíce prospějí potraviny podobné estrogenu jako tofu či fermentovaná sója ve všech podobách.

3. Týden - ovulační

Toto je ovulační týden a hladina estrogenu je nejvyšší. Tělesné i sexuální schopnosti i chutě jsou také na vrcholu. Jíst je důležité hlavně proteiny, protože uhlohydráty se okamžitě promítnou do hmotnosti. Ideální je,  jíst zejména maso, ryby a vejce. Nastává ideální čas na fyzicky dobrý výkon.

4. Týden - progesteronový

Toto je progesteronová fáze. Je to steroidní pohlavní hormon, takzvaný těhotenský. Tehdy má žena nalitá prsa a pocit, že její tělo zadržuje vodu, což je dost nepříjemné. V této fázi mívají ženy často deprese. Proto by se měly fyzicky uvolnit a dodat tělu mnoho potřebných vitamínů, zejména omega 3 mastné kyseliny, magnézium, vápník, vitamín B6. Jíst ořechy, avokádo, luštěniny, jogurt, mléko a ryby ... a alkohol opět omezit. Nejvhodnější cvičení je v této fázi měsíce jóga.


Mohlo by vás také zajímat