Cukrovka nezmění váš život, jen vás donutí plánovat!

Diagnostikovali vám cukrovku? Zhroutil se vám svět a bojíte, že už nic nebude jako dřív? A proč by nemělo být? Jen se budete muset o sebe trochu víc starat. Zdravěji jíst, s rozvahou plánovat své aktivity, včas a zodpovědně relaxovat.

Jednoduše, váš denní program si musíte více plánovat
To je jediné omezení, které vám může trochu více nabourat dosavadní způsob fungování. Zejména tehdy, pokud žijete v každodenním stresu, nedbáte na stravu a pohyb znáte pouze v sedě při ovládání televizoru. Tělo neoklamete, ale musíte se začít o něj více starat a poslouchat, co potřebuje.

I od jídla závisí vaše zdraví
Zatímco cukrovku I. typu umí lékaři u pacientů ve velké míře objevit již v dětství či rané dospělosti, cukrovka II. typu se týká spíše starších lidí. Odhalit vám ji mohou v jakémkoliv věku. Často ji má na svědomí poškozená slinivka, která inzulín tvoří, ale ne v dostatečném množství a ve správném čase. Žít se s cukrovkou dá zpravidla bez větších obtíží dost dlouho, ovšem připravte se na to, že skladba vašeho jídla bude pro vás důležitější než kdykoliv předtím. Zvýšená hladina cukru v krvi sice nebolí, přináší však s sebou vážná rizika. Pacient s dlouhotrvajícími a opakujícími se hyperglykémií tedy zvýšenou hladinou cukru v krvi, má několikanásobně vyšší riziko vzniku srdečního infarktu, mozkové příhody, poškození ledvin, očí a dolních končetin.

Léčbu vám přizpůsobí na míru
Při cukrovce neexistuje dieta, která by byla univerzální pro každého. Při cukrovce I. typu se inzulín v těle vůbec netvoří, tehdy jste odkázáni na jeho užívání ve formě tablet, injekční formou nebo přes inzulínovou pumpu. Při cukrovce II. typu vaše tělo sice inzulín vytváří, ale nedokáže ho efektivně využívat. Neobávejte se však žádných drastických opatření. Často postačí úprava jídelníčku, snížení nadváhy a dodržování zásad zdravého životního stylu. Úplným základem diabetické stravy je dietní režim s přesně odměřenými dávkami potravin, absencí sladkostí, ale také přiměřená fyzická aktivita. Přijímat potravu budete muset v menších porcích, ale vícekrát během dne: nejlepší 5-6 porcí denně, ideálně v tříhodinových intervalech. Tehdy je hladina cukru vyvážená, a nekolísá. Cukrovku tak dostanete hravě pod kontrolu.

Sportujte bez větších omezení
I když se sport a pohyb při cukrovce obecně doporučuje, lékaře byste měli seznámit s tím, jakým aktivitám se ve volném čase věnujete. Před fyzickou aktivitou, v jejím průběhu a po skončení, si musíte měřit hladinu glykémie. Po ruce byste měli mít vždy sladký nápoj nebo hroznový cukr, pro případ, že byste si během cvičení naměřili nízkou hladinu cukru v krvi. Nezapomínejte také dostatečně pít, minimálně půl litru tekutiny 30 až 60 minut před začátkem cvičení a během něj asi čtvrt litru každých 15 minut. Mezi doporučované aktivity patří zejména chůze, turistika, nordic walking, jízda na kole, aerobní cvičení, plavání či bruslení. Nejlepší je cvičit pravidelně, pokud vám to stav dovolí, tak denně. Není důležité, abyste se nadměrně namáhali, ale abyste měli z pohybu radost a udrželi hladinu cukru v normě.


Mohlo by vás také zajímat