Cvičení ashtanga jógy navrací zdraví

Ashtanga jóga navrátí ztracenou rovnováhu, sílu a flexibilitu. Přísnost, dynamičnost, elegance a náročnost ashtanga jógy byly hlavní charakteristické rysy, pro které si získala své příznivce. I když se na ní neskáče, klienti z ní odcházejí zpocení. Kdo totiž cvičí správně, mohou spálit až 500 kalorií. A to je pouze jeden z "moře pozitivních vlivů", které má ashtanga jóga na člověka.

Ze začátku cvičící nemají potřebnou sílu, necvičí a nedýchají správně, nedokáží se koncentrovat. Vše se časem naučí. Chce to vytrvalost a trpělivost. Na rozdíl od power jógy, ashtanga jóga má tři základní řady-základní, střední a pokročilou. Liší se náročností, přičemž v každém je přesná posloupnost pozic. Kdo nezvládne první sérii, nemůže jít na druhou, tělo se na ni musí připravit, získat potřebnou ohebnost a sílu.

Ve své podstatě je ashtanga náročnější než jiné druhy jógy. Neznamená to však, že není vhodná pro začátečníky. Kdo nezačne, dál se nedostane. A každý jednou začínal.

Co pozitivně ovlivňuje ashtanga jóga?

• Respirační systém. Při ashtanga józe se používá specifický systém dýchání, tzv.vítězný dech-hlubokým výdechem a nádechem do plic se vytváří syčící zvuk. "Tento hřejivý systém dýchání pohání náš vnitřní oheň, zvyšuje tělesnou teplotu, čistí a zvětšuje kapacitu plic, příznivě ovlivňuje celý respirační systém člověka, okysličuje celý organismus a pomáhá eliminovat projevy plicních chorob

• Rovnováhu a koncentraci. Součástí ashtanga jógy jsou body pozornosti, na které se obrací pozornost. Jsou jimi například energetické zámky. Nacházejí se v pánevní oblasti, v břichu a na místě, kde se brada dotýká hrudní kosti. Během celé doby cvičení zapojujeme první dva zámky, a to zpevněním pánevního dna, stažením konečníku, a vtažením břicha do břišní dutiny. Tyto dva zámky nám aktivují energii v pánevní oblasti a vedou ji do celého těla, pomáhají udržet rovnováhu, pevnou a hlubokou ásanu. Koncentrace na ásanu, vinyásu (dynamický pohyb mezi pozicemi), správný systém dýchání, směr pohledu a na udržení aktivních energetických zámků nevytváří prostor pro jiné myšlenky a alespoň po dobu cvičení nás odtrhne od okolního světa a umožní zůstat nám jen v našem těle. Vyžaduje maximální koncentraci, kontrolu a pozornost. Proto je ashtanga jóga označována i za meditaci v pohybu.

• Posiluje vnitřní i vnější svalový systém. Cvičení každé série má stejnou otevírací a zavírací sekvenci. Otevírací sekvence začíná cvičením Pozdrav Slunci A a B a pokračuje několika pozicemi vestoje. Posiluje a aktivuje všechny hlavní svalové partie a otevírá klouby. Závěrečná sekvence začíná pozicí obráceného luku a zahrnuje pozice jako svíčka nebo stoj na hlavě či lotosový sed. Obrácené pozice přelévají krev z noh a břicha do hlavy a hrudního koše předtím, než začneme intenzivně a zhluboka dýchat v lotosovém sedu a jeho variacích. Mezi nimi je série ashtanga jógy, jádro celého cvičení, která pracuje se všemi povrchovými i vnitřními svalovými partiemi

• Zaručuje pružné, pevné a zdravé tělo.

První série ashtanga jógy se skládá z více než 70 pozicí propojených vinyásou, jejichž cvičení trvá přibližně 90 minut. Je složené většinou z předklonů a pozic na otevírání kloubů. Kromě toho je v ní několik torzi a základních záklonů. Předklony natahují záda, zadní část páteře, tvoří prostor mezi obratli, uvolňují bolesti a napětí v zádech, posilují ramena a břicho. Otevírají a zpevňují se kyčelní klouby, kolena a kotníky, celé tělo se stává ohebnější, pružnější a pevnější. Tyto pozice spolu mimo jiné "ždímají" vnitřní orgány a detoxikují organismus. První série také výrazně povzbuzuje peristaltický systém, kardiovaskulární systém a lymfatický systém, je vhodná při skolióze, jako poúrazová rehabilitace, pomáhá zpevňovat kosti. Obecně je označována jako Yoga Chikitsa, co se dá přeložit jako jógová terapie.
Druhá série je označována jako Nadi Shodhana - čištění nádí. Nádí je síť energetických kanálů v našem fyzickém těle, které se přirovnávají k našemu nervovému systému.
Třetí, pokročilá série se skládá ze čtyř samostatných pokročilých sérií, série A, B, C a D. Tyto se nazývají Sthira Bhagat-božská stabilita (duševní i fyzická).

Co znamená ashtanga jóga
Slovo "ashtanga" pochází ze sanskrtského jazyka a znamená "osm kroků spojení", které byly popsány mudrcem Patanjalim před více než dvěma tisíci lety v díle Yoga Sutra.
Zmíněných osm kroků tvoří
• Yama (životní omezení)
• Niyama (životní pravidla)
• Asan (cvičení ásan-pozic)
• Pranayama (Kontrola dechu)
• Pratyahara (odnětí smyslů)
• Dharana (koncentrace)
• Dhyana (meditace)
• Samadhi (extáze-nerušená mysl).

Slovo jóga znamená spojení - těla a mysli.