Cvičení jako léčba a prevence plochých nohou

Ploché nohy nejsou navěky. Pomáhá cvičení. Plochá noha není jen estetická chybička. Mluvíme o ní tehdy, pokud je klenba nohy zploštělá. Pozitivní informací je, že pravidelným cvičením lze plochou nohu zcela "rozhýbat ". Tato deformace je nebezpečná později v tom, že způsobuje únavu a bolesti nohou. Jeden problém rodí další. Pokud je noha plochá, kolena, kyčle a páteř se nezatěžují rovnoměrně. A další problém je na světě.

Plochá noha se nevytvoří jen "díky tomu", že dítěti v dětství nebyly dopřány ortopedické botičky. Svou roli tu hraje i chybný vývin vestavbě kostí, oslabené a namáhané vazivo nohy a slabost svalů dolní končetiny. Plochou nohu lze nechtěně získat i po úrazu, zlomenině, vykloubení nebo důsledkem revma.
Ortopedi radí rodičům, aby důsledně sledovali chůzi svých ratolestí. Výhrůžným prstem by pro ně mělo znamenat jejich „šmatlavé“ chození a podupávání. Nesprávná chůze je, když dítě nezvedá nohy dostatečně vysoko.

Ortopedické boty, resp. vložky jsou správnou volbou, jde však jen o pasívní pomoc. Pomáhá běhání naboso - po trávě či písku.

Mimořádně účinné je však cvičení. Cvičit by neměly jen děti preventivně, ale i ty starší, jejichž rodiče nedbali na ortopedické boty nebo vložky a už bohužel ploché nohy mají. Pozitivní informací je, že pravidelným cvičením lze plochou nohu celkem "rozhýbat", a tedy, že ploché nohy nejsou navěky. V případě, že je plochá noha vrozená (důsledkem chybné stavby kostí), dá se cvičením zlepšit. Jedním z takových cviků je posadit se na židli a mezi kolenními klouby vytvořit 90 stupňový úhel. Kolenní klouby následně přitáhnout k sobě a silně stisknout, tak, aby byly vnější strany nohou co nejdále od podlahy. Vydržte tuto pozici deset sekund a cvičení znovu zopakujte.

Pomáhá i tzv. chození po stěně naboso. Lehněte si na postel a kolena opět ohněte do 90 stupňového úhlu. Procházejte se po stěně směrem do výšky. Toto cvičení prodlouží holenní svalstvo, ale je třeba   cvičit pravidelně, alespoň třikrát denně.