Jak bojovat s cholesterolem?

Neexistuje na světě univerzální potravina, v níž by byly všechny složky potřebné pro zdraví. Odborníci na výživu se shodují v tom, že pokud chceme jíst zdravě, musíme dbát zejména na pestrost.

Útok na cholesterol!

Nejen proto, abychom neměli na sobě nadbytečné kilogramy, ale i proto, abychom se vyhnuli vysoké hladině cholesterolu. Hodně jsme o něm slyšeli i četli, ale zapamatovali jsme si pouze to, že existuje špatný a dobrý. Nač ho vlastně potřebujeme a proč bychom si ho měli hlídat? Zjednodušeně řečeno, abychom si ochránili srdce před infarktem a jinými závažnými onemocněními, ale i proto, abychom nedostali cévní mozkovou příhodu. Cholesterol je látka, kterou si tělo umí vytvořit i samo, v játrech, ale je také v potravinách živočišného původu, například v tucích, v mase, vajíčkách či mléce. Podobá se tuku a má několik důležitých úkolů: Tvoří se v něm některé hormony i žlučové kyseliny a je základní složkou buněčných membrán. Srdce nezná odpočinek a za minutu přečerpá asi pět litrů krve. Jako centrální orgán oběhové soustavy jí potřebuje dostatek, aby jí mohlo zásobit všechny části těla. Na to musí mít v dobrém stavu své vlastní cévy, čili tepny, žíly i drobné vlásečnice. Potřebuje stálý a dostatečný přívod kyslíku a živin, aby mohlo plynule doprovázet z těla látky, které mu škodí. Tyto důležité povinnosti nemůže dobře plnit, když se mu ve stěnách tepen ukládá cholesterol. Pokud ho je hodně, vytváří aterosklerotické pláty, tepny se pak zužují a ztrácejí i pružnost. Abychom však byli spravedliví, nemůže za všechno jen cholesterol, viníků je více, své polínko ke špatnému stavu cév přikládají i cigarety, nápor vysokého tlaku, málo pohybu či cukrovka. Cholesterol v krvi roznášejí lipoproteiny, ty, co mají nízkou hustotu, hovoří o hodnotě špatného cholesterolu a pomáhají nemocem rozvíjet se. Takže čím je jejich hladina nižší, tím lépe. Označujeme je jako LDL cholesterol a pokud ho je hodně, dláždí cestičky k zanesení, kornatění tepen. Naopak lipoproteiny s vysokou hustotou, označené HDL, organismus před nemocemi chrání, je to dobrý cholesterol. Hladinu cholesterolu můžeme ovlivnit dobrou životosprávou i pohybem. Pokud si dáme říct, vyhneme se i lékům. Každý člověk starší než dvacet let by si jednou za pět let měl dát změřit jeho hodnotu a pamatovat si, že nemá překročit 5 mmol / l.

Pokud je zlého mnoho

První, co můžeme udělat, je změna jídelníčku. Ovoce a zelenina jsou skvělý zdroj vitamínů, minerálů a účinných antioxidantů. Důležitá je i barva plodů. Při výběru favorizujme tmavou, ať už oranžovou, žlutou, modrou, zelenou nebo červenou. Každý den bychom si měli dopřát pět až šest dávek z různých druhů. Jedním z nejúčinnějších prostředků na snížení hladiny špatného cholesterolu je olivový olej a 3-omega mastné kyseliny, které jsou zejména v mořských rybách. Dvakrát do týdne bychom do těla měli dostat 158 miligramů 3-omega mastných kyselin. Na výběr je několik druhů ryb: šproty, sledi, losos, úhoř, makrela.
Nevhodné při vysoké hladině cholesterolu jsou: máslo, sádlo, škvarky, ztužené margaríny, smažené ryby, jikry. Na maso si musíme opravdu dávat pozor. Když, tak bílé, telecí, kuřecí, krůtí nebo mladé jehněčí. Do zapomnění má odejít kachna, přerostlé vepřové, husa, jitrnice, salámy, paštiky, klobásy i mletá masa. Z polévek mají hrát prim zeleninové, bez jíšky, nebo odtučněný vývar, smetanové jsou tabu.

Mléčné výrobky

Mléčné výrobky jsou výborné, ale moudřejší je dát přednost nízkotučnému mléku i mléčným nápojům. Čas od času však polotučné mléko nezaškodí. Smetana, šlehačka a tučné sýry patří také do zakázaného území. Místo toho si servírujme hodně již zmíněného ovoce, zeleniny, čerstvého i sušeného. Čas od času si můžeme pochutnat na mandlích, vlašských a lískových ořechách i pečených kaštanech. U luštěnin: fazolí, hrachu, sóji, čočky nebo pohanky a ovesných vloček se omezovat nemusíme, stejně ani při tmavém celozrnném chlebíčku. A přestože nám při listování v časopisech nejednou tečou sliny při pohledu na fantastické dorty či zákusky, rozum říká: vydržet! Cholesterolu bychom s nimi vysoce zvedli skóre. Záškodníky jsou i nanuky, zmrzliny, a voňavé čokoláda. Místo toho je lepší želé, ovocná vodová zmrzlina a neslazené ovocné saláty. Když nás chytí do spárů krize, zabere na ni koláč z ovesných vloček nebo cereálií.

Čaj, minerálka i trocha vínka

Nápoje jsou důležitou součástí zdravé životosprávy. Určitě do ní nepatří alkohol a čokoládové nápoje, zato čaj, minerálky, překapávaná nebo instantní káva a ovocné šťávy bez cukru ano. Občas lze zhřešit dvěma deci vínka. Koření, podobně jako jogurtové dresinky, jsou dovoleny, ale pozor: smetanové ne. Sůl, majonézu, hot-dog, langoše i hamburgery z jídelního lístku je třeba vyškrtnout nadobro.