Jak je to se stařeckým viděním?

Oči jsou branou do duše a umožňují nám vnímat okolní svět.

Nejen staří lidé trpí "stařeckým viděním"

Pokud se začne zrak zhoršovat, může to mít různé příčiny a nemalé důsledky. Řešit tyto problémy je třeba okamžitě. Pokud hůře vidíte v noci, může jít o jeden z průvodních znaků stárnutí. Proto bychom měli preventivně užívat betakaroten a vitamin A. S ním však třeba zacházet s rozumem, protože velmi snadno hrozí předávkování. Zhoršené vidění v noci je jedním z doprovodných znaků stárnutí, ale netřeba hned propadat panice. Příznaky hypervitaminózy A jsou nervozita, bolesti kostí, jejich odvápnění, bolesti hlavy a závratě. Mnohem lepším řešením je proto dbát na vyváženou stravu s obsahem karotenu - tento rostlinný provitamín A nepředstavuje riziko předávkování, protože tělo si ze stravy vybere jen tolik vitamínu A, kolik potřebuje. Karoten se nachází zejména v mrkvi, petrželi, špenátu, rajčatech, paprice, mangu a meruňkách. Rybí a telecí maso je bohatší na vitamin A. Je dobré vědět, že tyto vitamíny potřebné pro oči se uvolňují pouze v tuku, proto by se měly užívat po jídle. Pokud máte hodně cholesterolu, tělo prostě betakaroten ani A vitamin neumí zužitkovat. Cholesterol se postará, abychom ho měli v těle nedostatek. I dostatečný přísun vitamínů nemusí zajistit zdraví vašich očí. Příčiny, proč ve starším věku vidíme hůře, jsou různé. Hlavní je postupné ochabování duhovky. Duhovka, kterou se odlišujeme /barva očí/, se totiž skládá z množství malých svalů. Ty se věkem oslabují, až se nám zornička postupně zmenšuje.

V dětství máme zorničky nejrozšířenější

V mládí má průměr zhruba 5 mm a ve starším věku se zúží na asi 3 mm. Tím pádem do oka dopadá méně světla. I zakalení oční čočky má vliv na naše vidění. Nejčastěji jde o šedý zákal, který je typický hlavně pro starší věk. Následek je rozmazané vidění, pohled jakoby přes mléčné sklo. Je třeba zvážit operaci, která zrak navrací do normálu, avšak vzhledem k pokročilému věku pacienta a zdravotnímu stavu ... není vždy možná. Sice se používá jen lokální umrtvení, ale i to je obrovský nápor na organismus. Změněná struktura sítnice má také vliv na naše vidění. Sítnice s přibývajícím věkem ztrácí svou pružnost a funkčnost. Věkem ztrácíme třetinu tyčinek, a proto vidíme hůře. Tyčinky vynikají citlivostí na světlo, ale neumožňují rozeznávání barev. V oku je asi 120 milionů tyčinek a aktivují se při nízké úrovni osvětlení, tzv. nočním (skotopickém) vidění. Čípků je na sítnici 5 až 7 milionů a jsou trojího druhu (citlivé na červenou, zelenou a modrou barvu), čímž umožňují barevné vidění. Čípky využíváme při denním (fotopickém) vidění. Vhodné jsou výživové doplňky s luteinem, protože napomáhají udržovat čirost čočky a sklivce, působí komplexně na celé oko, při degeneraci žluté skvrny a šedém zákalu, zlepšují zrakovou ostrost.