Jak má vypadat strava kulturisty? (2.část)

Tuky jsou kaloricky relativně nejbohatší živinou (asi 9 kcal / 1gram tuku). V přípravném období, a hlavně v chladném zimním období by jejich podíl na celkovém kalorickém denním přísunu měl kolísat kolem hranice 20%.

Tuky slouží především tam, kde pro vysoké kalorické nároky by objem stravy krytý sacharidy byl po mechanické stránce neúnosný. Používáme tuk převážně rostlinného původu ve formě olejů potřebných k přípravě jídel. Živočišný jen tuk mléčný ve formě mléčných výrobků - sýry, máslo, smetana. V přípravném období, kdy se uplatňují především anabolické pochody, musí kalorický příjem do určité míry převyšovat výdej. Naopak v období rýsování, kdy se snažíme o redukci podkožního tuku, musíme kalorický příjem omezovat. Tato omezení volíme podle% podkožního tuku a úrovně svalového objemu na 2 / 3 až 1 původního režimu.

Při nezměněném absolutním množství bílkovin je třeba redukovat především tuky a sacharidy. Množství tuků omezíme asi na 10% celkového denního kalorického příjmu. Úplné odbourání tuků z denního jídelníčku je z technických důvodů velmi těžké a není ani z fyziologických důvodů vhodné. Tuky jsou zdrojem v tucích rozpustných vitamínů (A, D, E, K) a některé jejich stavební komponenty - nenasycené mastné kyseliny hlavně linolová a linoleová, mají sami charakter vitamínů.

Vitamíny a minerální látky

Intenzivní pracující organismus má stejně zvýšené nároky na dodávku pro život potřebných látek, jako jsou vitaminy a minerální látky. Vitaminy jsou v běžné potravě zastoupeny poměrně bohatě, takže není třeba se v našich životních podmínkách obávat výraznějších projevů jejich nedostatku. V přípravném období je vhodné podávat vitamín C v množství 100-200 mg, ať už tabletové formě nebo ve formě ovoce.

Stejně vitamíny ze skupiny B je vhodné doplnit vedle běžné stravy i dvěma tabletami B komplexu nebo jiných farmaceutických přípravků denně. Potřebný je také vitamin E, který zabraňuje poruchám činnosti svalstva, jeho degeneraci, zvýšené spotřebě kyslíku při svalové práci. Větší příjem synteticky vyrobených vitamínů je přinejmenším zbytečný.

Z minerálních látek dodáváme, zvlášť v teplém období, především kuchyňskou sůl (chlorid sodný). Doporučujeme při hašení žízně používat nápoje následujícího složení: 1 litr vody, 30 gramů glukózy, 2 gramy chloridu sodného a 0,5 litru džusu. Místo džusu se dá použít i šťáva z čerstvě vylisovaného ovoce. Takový nápoj je svou biologickou hodnotou - obsahem minerálů a vitamínů vynikajícím doplňkem výživy sportovce. Dále doporučuje podávání kyselého fosforečnanu sodného v dávce asi 1 lžičky do 2 dl vody denně. Nejen složení, ale i způsob podávání stravy je velmi důležitý. Stravu rozdělujeme do několika dávek denně, což samo o sobě snižuje tendenci ukládání tuku.