Jak ovlivňuje výběr stravy naše zdraví?

Rajčatová šťáva je prevencí proti rakovině prostaty, mandle a ořechy zpomalují rozpad kostí a sója usnadňuje klimakterium. Zkrátka, naše zdraví závisí na tom, co jíme.

Ředkvička

Jsou zásobárnou vitaminu B9, známého jako kyselina listová. Ta je velmi důležitá pro těhotné ženy, neboť zabraňuje rozštěpu neurální trubice, což je jedno z nejtěžších postižení plodu. Příjem kyseliny listové by měly zvýšit i ty dámy, které miminko ještě nečekají, ale pracují na tom. Náš tip: Na pokrytí celodenní dávky stačí pouze ředkvičky, neboť tato zelenina je na vitamin B9 velmi bohatá.

Česnek

Obsahuje látky allyl sulfidy, které zejména v trávicím traktu zastavují růst choroboplodných bakterií, proto je výborným posilovačem obranyschopnosti. Snižuje krevní tlak, děti ochrání proti hlístům a podle posledních výzkumů je účinný i proti helicobacter pylori. Náš tip: Pokud máte vlastní zahrádku, kupte si v obchodě seleničitan sodný. Deset gramů rozpusťte v deseti litrech vody, a tím česnek polévejte. Rostliny si vytáhnou selen z půdy a navážou ho, čímž se z česneku stane výborný zdroj tohoto prvku, který je velmi důležitý zejména pro ženy. Nedostatek selenu byl zjištěn u všech pacientek s rakovinou prsu.

Sója

Japonky a Číňanky neznají problémy s menopauzou. Nemívají žádné návaly horka, nepotí se, netočí se jim hlava. Je to proto, že jedí hodně sóji, která je zásobuje velkým množstvím fytoestrogenů. Ty vyrovnávají v jejich těle úbytek vlastního estrogenu. Izoflavony sóji svou chemickou strukturou nápadně připomínají tento ženský pohlavní hormon, ale nemají jeho účinek. Estrogeny jsou v organismu důležité, ale jejich zvýšená hladina je spojena se zvýšeným rizikem rakoviny prsu. Pokud jsou však v těle přítomny fytoestrogeny, skutečný hormon nemůže navázat na buňky a případně vyvolat nežádoucí změny v jejich genetickém kódu. Náš tip: Zkuste i vy zařadit do svého jídelníčku například sýr Tofu a sójové mléko.

Játra

Játra a maso zásobí vaše tělo životně důležitým kyanokobalaminem, tedy vitaminem B12. Nejvíce ho získáte z jater a červeného masa, ale obsahuje ho samozřejmě i krůtí a kuřecí. Vegetariáni a vegani, kteří mají nedostatek tohoto vitamínu sice tvrdí, že ho najdete i v zelenině, ale vědecké výzkumy ukázaly, že pouze v zanedbatelných množstvích. Náš tip: Pokud byste ho chtěli získat například ze špenátu, museli byste sníst až třiadvacet šálků denně! Zato v játrech, mase, mléce, vejcích a sýrech je ho dost na zdravé fungování organismu.

Červené víno

Vědci dokázali, že dva decilitry červeného vína denně jsou prospěšné pro zdraví. Existuje takzvaný francouzský efekt a lidé, co denně pijí malé množství červeného vína, mají o čtyřicet procent nižší výskyt srdečně-cévních onemocnění a o pětadvacet procent nižší výskyt rakoviny prostaty než ti, co nepijí vůbec, nebo naopak ti, co to s pitím přehánějí.

Mandle a ořechy

Jsou bohaté na vápník, draslík, mangan, selen, hořčík, železo, vitamin E, vitaminy skupiny B a nenasycené mastné kyseliny. Proto se jejich pravidelná konzumace odrazí na stavu vašich kostí. Kostra se buduje do třicítky, pak kosti začínají řídnout. Proces se značně urychluje po menopauze, ale zpomalíte ho, pokud denně sníte dvě tři jádra vlašských ořechů, stejné množství lískových oříšků a pět  až šest mandlí. Větší množství se nedoporučují, protože plody mají vysoký obsah tuku. Náš tip: Jezte je syrové, pokud je osmahneme na oleji a posolíme, zredukujete je na obyčejnou kalorickou bombu.

Mrkev

S trochou nadsázky můžeme říci, že obsahuje celou Mendělejevovu soustavu prvků. Známá je však zejména pro obsah betakarotenu, ze kterého si lidský organismus vytvoří tolik vitamínu A, kolik potřebuje. Náš tip: Na vstřebávání vitamínů platí při mrkvi totéž, co při rajčatech. Lepší než syrová je upravena v páře.

Omastek

Amen ano! Na smažení, i když tato úprava masa není zdravá, je omastek mnohem lepší než rostlinné oleje. Proč? Neboť olej obsahuje nenasycené mastné kyseliny, na které se při zahřívání váže kyslík, čímž vznikají karcinogenní oxidy. Omastek, naopak, obsahuje nasycené mastné kyseliny a na ty se při tepelné úpravě kyslík neváže. Náš tip: Není však omastek jako omastek, nejlepší pro člověka je kachní a nejnevhodnější vepřový. Do salátů si však i nadále přidávejte olej, nejlépe olivový!

Zelený čaj

Obsahuje polyfenolické látky, které účinně likvidují v těle volné radikály. Polyfenoly obsahuje i černý čaj, pro mnohé chutnější než zelený, ale má jich asi o polovinu méně. Černý čaj se získává fermentací zelených lístků a při ní se polyfenoly ztrácejí. Náš tip: Denně jeden šálek zeleného čaje je dobrou prevencí před nádorovými onemocněními.

Rajčatová šťáva a dýňová semínka

Toto je recept pro pány! Rajčatový džus a dýňová semínka představují účinnou prevenci proti rakovině prostaty. Vhodné jsou i rajčata samotná, ale účinná látka lykopen je v nich uzavřena v buňkách a jistá část proto odchází z těla ve stolici. Při tepelném zpracování, například pasterizaci, kterou procházejí rajčatové džusy, se lykopen z buněk uvolňuje a tělo ho zpracuje všechen. Náš tip: Muži, kteří mají rakovinu prostaty v rodině, by měli každý týden vypít alespoň litr rajčatového džusu. Také si mohou pravidelně pochutnávat na dýňových semínkách a do talíře s polévkou si dát pár kapek dýňového nebo lněného oleje.