Jak pročistit tělo?

Koho otravuje větrný, vlhký a studený konec zimy, tomu doporučujeme půst. Tradičně spojený se začátkem jara pročistí tělo, nastartuje imunitu a samozřejmě vylepší postavu.

Význam

Může mít půst skutečně pozitivní účinky na naše zdraví? Největší význam má tehdy, pokud je pravidelný, například jeden den v týdnu. Tělo má možnost vytvořit si rytmus, díky kterému si organismus snadněji zvykne.

Ovládněte chemie těla

Pro toho, kdo dodržuje jeden odlehčující den v týdnu, může půst znamenat i hladovku. Tehdy je dobré pít hodně zeleninových a neslazených ovocných šťáv, zejména čerstvých, nesycené minerální vody a bylinné čaje bez cukru. Pokud to chcete zkusit, ale bez jídla nevydržíte, můžete celý den jíst pouze jeden druh lehké potravy, například jen jablka, jen zeleninu nebo jen neloupanou rýži. I to se počítá za očistu, pokud rýže nesníte dvě kila. Pravidelný půst podpoří tvorbu důležitých enzymů, které dokáží opravit poškozené geny a zlikviduje ve vašem těle jedy. Zabraňuje také rychlému růstu, který dnes vědci spojují například s náchylností na rakovinu prsu.

Bylinky zlikvidují jedy

Svůj význam má i jedno delší postní období v roce. Tehdy však jde o odlehčovací kúru, během níž člověk nehladoví, jen se stravuje mnohem střídmější než obvykle. I když v křesťanské kultuře je tradičním obdobím odříkání čtyřicetidenní půst od Popeleční středy do Velkého pátku. Nejvhodnější období na delší očistný režim je až v dubnu. Tehdy jsou již venku mnohé léčivé bylinky a čerstvá domácí zelenina, jako například pampeliška, kopřiva, medvědí česnek, ředkvičky, špenát, salát či mladá cibulka. Přirozeně dozrálé v našem prostředí mají velmi pozitivní vliv na všechny procesy, které lidské tělo používá k detoxikaci. Pokud berete půst jako součást prevence před nemocemi, je v podstatě jedno, který měsíc si na něj vyberete. Nejlepší jsou měsíce, kdy je na trhu nejvíce čerstvého ovoce a zeleniny, neboť právě ty jsou hlavní složkou očistného jídelníčku. Zima je zase obdobím, kdy jíme více. Většina lidí si dopřává i těžší jídla a sladkosti, zejména o Vánocích. Na jaře se v nás pak probudí výčitky svědomí, bojujeme s únavou z dlouhé zimy a nedostatku vitamínů. Logicky se žádá trochu střídmosti. Ale v únoru či březnu ještě není na trhu nic čerstvého. Můžete samozřejmě jíst zeleninu a ovoce z dovozu, ale musíte počítat s tím, že byly posbírány nedozrálé, jsou chemicky upravované a zelenina je často rychlená, proto nemají takové účinky jako čerstvé domácí druhy.

Neloupaná rýže

Pokud jste se rozhodli, že váš čas přišel teď, můžete sáhnout po mražené zelenině. Rozhodně je lepší než konzervovaná, zachovává si více vitamínů i minerálů. Velmi zdravá je také zelná zelenina, zelí, kapusta, růžičková kapusta, květák, brokolice, ale i kedluben. Obsahují látky schopné navázat karcinogeny. Zeleninu upravte v páře nebo krátce poduste. Můžete ji kombinovat s celozrnnými těstovinami, tmavým chlebem a pečivem, pohankou nebo rýží. Přednost však dejte neloupané. Obsahuje velké množství beta-glukanu, látky, která intenzivně podporuje obranyschopnost organismu a z níž se vyrábí několik výživových doplňků a léků na imunitu. Tajným tipem jsou ovesné otruby, které snižují hladinu cholesterolu v krvi. Dostanete je téměř v každých potravinách v oddělení racionální výživy a můžete si je přisypat do polévky, míchaného salátu, nebo i do jogurtu.

Nepřejídejte se

Během postního období máte šanci i zhubnout. Nezapomeňte, že při spalování tukové tkáně se uvolňují do krve jedy, a proto můžete mít přechodně problémy s vyrážkou či bolestmi hlavy. Pokud jsou způsobeny procesem očišťování, zanedlouho pominou. Poslední důležité upozornění: Půst má přejít do racionálního stravovacího režimu. To znamená, že každý, kdo si v zimě zvykl jíst o něco více, jak se patří, a během odlehčovacího období poklesl příjem potravy ze 120 procent řekněme na 70 či 80 procent, po skončení půstu by měl postupně přejít na rozumných 100 procent a tam i zůstat. Pouze tehdy bude mít odříkání smysl a navíc po něm zůstane štíhlejší linie.