Jak se chránit před zažívacími problémy na dovolené?

Prázdninové menu - šetřete si žaludek, pozor na vodu i ovoce. Léto je pro mnohé obdobím dovolených a cest do přímořských a exotických destinací. Nebezpečná může být i konzumace potravin, které jsou připravovány na místních tržištích.

Abyste se však vyhnuli problémům v podobě střevních onemocnění, věnujte dostatek pozornosti výběru potravin i na dovolené. Odborníci upozorňují na několik zásad, které byste měli dodržovat.


Po příjezdu do dovolenkové destinace se doporučuje na několik dní zříci syrové zeleniny a ovoce, dokud si organismus nezvykne na změnu prostředí.


Zvláštní pozornost je třeba věnovat kvalitě vody. Na pití je vhodné používat jen pitnou vodu. Vodu z jiných zdrojů nepijte. Už před vycestováním do konkrétní země je dobré si zjistit, zda je v dané zemi pitná voda z kohoutku. Pokud ne, nepoužívejte ji ani na pití, vaření či mytí zubů. Naopak, sáhněte raději po balené pitné vodě. Led do nápojů byste měli používat pouze tehdy, pokud je jistota, z jaké vody je vyroben.


Odborníci nedoporučují ani konzumaci masných a vaječných pokrmů, které jsou nedostatečně tepelně upravené. Trávicí potíže vám mohou způsobit i jídla, která jsou příliš odlišné od naší stravy. Zvažte také nadměrný příjem pikantních jídel, která mohou způsobit zažívací potíže. Nebezpečná může být i konzumace potravin, které jsou připravovány na místních tržištích, protože úroveň hygieny přípravy těchto pokrmů bývá nižší.


Pokud si turisté připravují stravu sami, měli by rovněž dodržovat hygienické zásady. Potraviny je třeba chránit před kontaminací. Mezi rizikové a rychle se kazící patří zejména hotové pokrmy, živočišné potraviny, různé lahůdkové výrobky, omáčky, dresinky či v létě velmi oblíbená porcovaná zmrzlina.Pokud zmrzlina obsahuje kousky ledu nebo je nedostatečně promíchaná, doporučuje se nekonzumovat ji.
Lahůdkové výrobky zkonzumovat do 24 až 48 hodin. I doma vyrobené dresinky či omáčky mohou být při opakované manipulaci původcem střevních infekcí.