Jak správně sedět, aby páteř netrpěla?

Dávejte si velký pozor, jak sedíte. Jinak si koledujete o zdravotní problémy. Jaké?

Lidé sedávali na klasických židlích odjakživa. Proč je z toho najednou velký problém?

Na rozdíl od předků vedeme příliš sedavý způsob života. Páteř je proto přetížená, některé svaly kolem ní se zkracují a jiné oslabují. Páteř se dostává do špatné polohy a vznikají na ní různé blokády a výrůstky. Člověk trpí bolestmi. Dlouhodobý nesprávný sed nejednou vyústí až do poškození meziobratlových plotének a pozdějšího srůstu obratlů. V extrémních případech nemocný končí na operačním stole.

Odstraní alternativní formy sezení nadobro bolesti páteře?

Netřeba čekat zázrak během dvou dnů. Vše závisí zejména na stupni poškození páteře a svalů, ale obvykle se pacienti po několika týdnech cítí lépe. Když do ambulance zavítají poprvé, většinou jsou překvapeni, že se zajímáme i o to, na jakých židlích sedávají doma a v práci, či v jaké výši je jejich stůl. Pokud odhalíme chyby, doporučujeme jim provést změny. Bolavá záda třeba řešit komplexně, nestačí pouze léky.

Nebrání se usedlí lidé míči nebo PC polštářům?

Většinou ne. Horší je to s některými zaměstnavateli, kteří nechtějí dovolit, aby si v práci vyměnili židli za zdravější alternativu a počítač zvedli na úroveň očí. Prvořadá je přece firemní image! Vzpomínám si na případ, kde si jistý podnikatel otevřel malou krejčovskou dílnu. Vůči zaměstnankyním se choval jako otrokář. Kusy z tvrdé látky sešívaly ručně tak, že si je musely opírat o překřížená kolena. Seděly v absolutně nevhodné poloze, ale jen co ji změnily, mistr je upozornil a musely zaujmout předepsanou pozici. Vím o tom od jedné ze zaměstnankyň, která nás vyhledala pro silné bolesti v křížové oblasti. Nevěřil jsem vlastním uším. Podle jejich slov však neměla na výběr, pracovních příležitostí v městečku, kde bydlela, bylo pramálo. Máme však i pozitivní zkušenost. Navštívil nás majitel firmy a dožadoval se, abychom zaměstnancům počítače nastavili do optimální výšky. Něco podobného se obvykle přihodí až tehdy, když nadřízeného něco skolí a dozví se, že na vině byl nesprávný sed.

Jak docílit, abychom byli zakrátko rovni jako svíce?

Netřeba vysedávat na židlích dlouho bez pohybu. Čas od času je dobré rozhýbat se a protáhnout. Doporučuji zapomenout i na vnitropodnikový telefon. Důležitý odkaz odevzdejte kolegovi osobně, přestože sedí o dvě patra výše. Bere to čas, ale i tato malá aktivita prospěje svalstvu zad, rozhýbe ho a prokrví. Ideální pomocí je pravidelný pohyb, na který, bohužel, zapomínáme. Všude se vozíme autem a místo do přírody jezdíme do nákupních center. Není divu, že bolesti zad ničí stále mladší lidi.
Mnozí na informaci o oslabeném zádovém svalstvu zareagují útokem na fitnescentra. Je to správně?
Jistě ne. Naloží si obrovské závaží a čekají, že se jim svaly zpevní, narovnají se jako baletky a nic je nebude bolet. Zkrácenému svalstvu však tato přehnaná aktivita může ještě více ublížit. Páteř současníků volá spíše po procházkách, plavání či cvičení pilates. Netřeba se mořit hodiny, stačí i deset minut, ale denně.

Jak správně sedět?

Stačí vám i klasická židle, pouze respektujte pravidlo pravého úhlu. Svírat by ho měla chodidla a lýtka, stejně lýtka se stehny. Ta by měla zase vytvářet pravý úhel s trupem. V posledním období se doporučuje, aby bedra byla trochu výš než kolena. Židli si k pracovní desce nastavte do takové výšky, abyste pravý úhel dodrželi i mezi rameny a předloktími. Devadesátka by měla být i mezi stehny. Tehdy z vás sice dáma nebude, ale hlavně, že vás nebudou bolet záda. Při sedu táhněte ramena spíše dolů, odlehčíte krční svalstvo. Další norma zní: Chodidla musíte mít na zemi celá. Pokud jste milovnice jehliček a funkce vám to dovoluje, po příchodu do práce se přezujte do nižších bot, nanejvýš se čtyřcentimetrovým podpatkem.