Jak útočí stres na moderní ženy?

Jak můžete bojovat se stresem? Nepodceňujte vliv stresu. V americké studii s názvem „Vyčerpané ženy " autoři uvádějí pět stresových faktorů, které ženy často přehlížejí, nepřipouštějíc si, že by mohly být zdrojem problémů.

1. Zadržovaná zlost: Ženy se naučily zlost ukrývat, dusí ji v sobě a jen málokdy ji obrátí proti tomu, kdo je naštval. Jenže časem se nahromaděná zlost i tak prodere ven a otráví vztahy v rodině i na pracovišti.

2. Potlačování nevraživosti: Ženy, kterým se nepodařilo vyrovnat s autoritativními rodiči, nosí v sobě břemeno potlačované nevraživosti, popírají ji a kompenzují například sebeobětováním, přehnanou pořádkumilovností a perfekcionismem.

3. Zanedbané potřeby: Pokud vás rodiče učili, že máte být milá, starostlivá a myslet zejména na druhé, pravděpodobně zanedbáváte své potřeby,  cítíte se opuštěná a zneužívaná. To vše prohlubuje stres.

4. Pocit viny: Zaměstnaná žena a matka často trpí pocitem viny, aby vyhověla své představě "dobré mámy", odmítá pomoc rodiny, i vlastního partnera. Nepoznáváte se náhodou?

5. Nedostatek sebevědomí: Často vede ke snaze o neuskutečnitelný výkon a uznání, což prohlubuje negativní stres.

JAK SI POMOCI?

Můžete vyzkoušet různé relaxační techniky, meditaci, jógu, běh. A někdy  jen stačí zastavit se na pár minut během hektického dne, sednout si, zvednout nohy a přivřít oči. Nebo se během sledování televize protáhnout protahovacími cviky.

Zhluboka dýchejte: Odborníci tvrdí, že každá přestávka vyplněná hlubokým dýcháním snižuje stres. Pokuste se sedět bez pohybu, zavřete oči a hlasitě se nadechněte a vydechněte. Zopakujte to alespoň pět krát za hodinu - především v pracovně.

Promyslete si organizaci času: Upřímně se zamyslete nad tím, jak využíváte svůj čas - kolik vám trvají jednotlivé činnosti během dne či týdne. Získáte přehled o tom, co děláte nesmyslně nebo zbytečně.

Stanovte si priority: Napište si seznam, co potřebujete vyřídit a kolik času na to budete potřebovat. Zbavíte se tak stresu z přehnaných a neuskutečnitelných nároků na sebe.

Přestaňte být služkou: Nepřebírejte na sebe povinnosti a problémy druhých, určitě si hranice. Nemusíte na každou prosbu říci ano, i když je to prosba zdvořilá.

Smějte se: Užívejte si život. Smích a humor snižují stres tím, že při smíchu se odplavují stresové hormony adrenalin a kortizol. Navíc se do organismu uvolňuje hormon štěstí endorfin. Cítíte se tak uvolněnější a šťastnější. Pokuste se po příchodu domů zbavit napětí zpracujte - například alespoň krátkou procházkou nebo kávou se sousedkou.

Domácnost počká!