Jak zdravě uhasit žízeň?

O pitném režimu se už toho tolik napsalo, že to možná začíná být únavné. Je to však natolik důležitá věc, že nezaškodí denně si ji připomínat. Zejména, jestliže podle průzkumných zjištění téměř 60 % pitný režim nedodržuje. Přitom správný pitný režim je pro člověka důležitou podmínkou k zachování optimálního zdravotního stavu. Je známo, že až dvě třetiny tělesné hmotnosti tvoří voda. Každá chemická reakce v našem těle se odehrává ve vodním prostředí. Voda transportuje živiny k orgánům, zásobuje nervové cesty, reguluje tělesnou teplotu, pomáhá vyplavovat toxiny z těla, udržuje správnou funkční a reprodukční činnost buněk.

Člověk by měl přijímat denně minimálně 1 - 2 litry tekutin,
optimální množství je 2-3 litry tekutin denně. Tím se myslí především čistá voda, minerálky, neslazené čaje a ovocné šťávy. Množství příjmu však závisí na stavbě těla člověka, na jeho věku, vykonávaných aktivitách, zdravotního stavu, klimatických podmínkách apod. Tedy je to individuální. Významnou funkci v souvislosti s pitným režimem vykonávají ledviny. Jsou orgánem, který je zodpovědný za vodní a minerální bilanci v našem těle. Při nadměrném výdeji a nedostatečném příjmu tekutin se v těle hromadí škodlivé toxické látky a v ledvinách se usazují soli. Vznikají ledvinové kameny a přetěžuje se látková výměna. Voda v tkáních, krev a lymfa se zahušťují, oslabuje se obranný systém těla, selhává přenos nervových impulsů, zpomaluje se obnovování buněk, čímž se urychluje proces stárnutí.

Když nepijeme
Když člověk pocítí žízeň, je už pozdě, protože tělo ztratilo již více než 2 % tekutin. Proto se doporučuje pít průběžně během celého dne, raději častěji a v menších dávkách. Dobré je začít den sklenicí vody nalačno. Střeva se pročistí, organismus se provlhčí, zlepší se krevní oběh. Při pravidelném dodržování této zásady se zlepší trávení a výsledek spatříte i na pleti. Bude zářivější a hladší. Naopak, nedostatek vody se projeví suchostí sliznic, únavou, malátností, spavostí, někdy se dokonce může objevit porucha koordinace pohybů a chůze nebo zácpa. Zejména u dětí je při nedostatku tekutin častým průvodním jevem bolení hlavy, podrážděnost a celková nespokojenost.

Jak uhasit žízeň?
Pramenité a minerální vody s nižším obsahem minerálních látek jsou vhodné pro každodenní pití díky přirozenému zastoupení minerálů a stopových prvků v nich. Minerály a stopové prvky jsou nezbytné pro správné fungování organismu. Pro zajištění pitného programu nejsou vhodné vody s vysokým obsahem minerálních látek. Bylinkové a ovocné čaje se doporučují pít neslazené. Ideální je střídat je, nepít pořád dokola stejný čaj celé dny. Nealkoholické slazené nápoje vhodnější jsou bez bublinek, které nedráždí žaludek a netlačí na bránici. Velmi oblíbené jsou nápoje s podílem ovocné složky.

Káva - už mnoho let se vedou spory, zda káva je zdravá, nebo škodí
Pokud se pije s mírou, má pozitivní účinky, povzbuzuje centrální nervový systém. Zdravý člověk si klidně může dopřát nějaké ten šálek kávy denně. Nezapomeňte si k ní však nalít sklenici vody nebo minerálky, protože káva působí jako diuretikum.

Alkohol - pít se má jen s mírou!
Například pivo pročišťuje organismus a podporuje trávení, červené víno má preventivní účinek proti rakovině. Pokud máte problém s množstvím alkoholu, který vypijete, raději ho nepijte vůbec, než ho vypít příliš.