Jaká je pravda o vajíčkách?

Malá tajemství o vejcích

Snesly vám modré z nebe

Vaše tělo si žádá pivo, červené maso, vajíčka. Marně se snažíte umlčet ho něčím zdravějším? A kdo řekl, že vajíčka jsou nezdravá. Nejsou. Na podzim je vaše tělo opravdu potřebuje! Považujete je za viníky aterosklerózy a srdečního infarktu. Jen při pomyšlení na omeletu cítíte, jak vám v krvi stoupá hladina cholesterolu. Před pár lety se vám nechtělo věřit, že vajíčka jsou tak škodlivá. Dnes se vám nezdá, že dostala milost, a vy si je můžete opět nastěhovat do ledničky. Kde je pravda?

Žlutý jed, bílý poklad

Ano. Vajíčka obsahují hodně cholesterolu, 300 až 400 mg, přičemž denní doporučená dávka je 200 až 300 mg. Příroda však není hloupá. Proto pokud nemáte zvýšený cholesterol, smíte sníst jedno vajíčko denně. Pokud se vaše hladiny špatného LDL pohybují ve vyšších číslech, dovolena máte nanejvýš tři až čtyři vajíčka týdně. Případně jezte pouze bílky nebo si ke každému vajíčku naložte kopu zeleniny a zajezte ho celozrnným pečivem. Podle nejnovějších poznatků je důležité sledovat nejen to, kolik cholesterolu pokrmy obsahují, ale jíst dostatek potravin, které jeho hladinu snižují. Tuto zázračnou schopnost mají právě potraviny s vysokým obsahem vlákniny, ovoce, zelenina a celozrnné výrobky.
Pozor! Při počítání zkonzumovaných vajec berte v úvahu fakt, že je najdete i v pečivu, těstovinách či v majonéze.

Budete krásnější

Vajíčka vás rozveselí, zaženou vyčerpanost a pomohou lépe zvládat stres. Do těla vám vpraví slušnou dávku vitamínů skupiny B, včetně B6, který ovlivňuje produkci serotoninu, hormonu štěstí. Asistují mu při tom vitamíny B9, B12 a zinek. Naštěstí i ony se nacházejí ve vajíčkách. Zinek navíc povzbudí odolnost, vitamin B12 tvorbu červených krvinek a fungování centrálního nervového systému. V kombinaci s B6 se postará o odbourávání homocysteinu - látky, která ve vysokých hladinách výrazně podporuje vznik srdečně-cévních chorob. Zásluhou vajíček zkrásníte, protože jejich konzumací si vylepšíte hladinu vitaminu B5 - kyseliny pantotenové. Šéfuje
regeneraci kůže, hojení ran, ale i rychlejšímu růstu nehtů a vlasů. Někteří odborníci jí dokonce připisují i schopnost oddálit šedivění vlasů. Ke kráse vám dopomohou i vitamíny B2, B9 a A, kterým můžete poděkovat za hebkou pleť a zdravé vlasy, áčku i za posílenou odolnost a ostřejší zrak.
Vajíčkové hody vás nabijí i vitaminem E, který omlazuje organismus. Brání tvorbě krevních sraženin a v dobré kondici udržuje i pohlavní ústrojí. Díky síře budete mít pěkné vlasy, pokožku a nehty. O lepší vzhled se postará i železo. Zabrání vypadávání vlasů, vrátí pokožce pružnost a odežene únavu i virózy. Imunitní systém vzpruží i selen.

a bystřejší

Vajíčka vás zásobí vitaminy D a K. Déčko reguluje správné využití vápníku a fosforu. Dohlíží na to, abyste měli pevné kosti a zuby. Káčko se postará o to, aby vás nepřekvapilo vnitřní krvácení a ženy nadměrná ztráta krve při menstruaci. Plnohodnotné bílkoviny si tělo neumí vytvořit samo. Ty z vajíček však stráví a využije snáze než ty z masa. Díky lecitinu z bílku budete mít lepší paměť a schopnost učit se. Žloutky jsou zdrojem omega-3-nenasycených mastných kyselin. Podepisují se pod správné fungování očí a mozku, prospívají i srdci. Na trhu se objevila už i vajíčka, do kterých se tyto prospěšné kyseliny uměle přidaly. V jiných je takto vpravena vláknina, v dalších jiné prospěšné látky na zlepšení vajíčková image.
Ne, hnědé nejsou zdravější. Zbarvení skořápky neprozrazuje nic o kvalitě vajec. Závisí pouze na plemenu slepic, které je snesly.

Potopte je

Koupili jste vajíčka dříve a jste na pochybách, zda již nejsou zkažená? Naplňte sklenici vodou a vejce do něj ponořte. Pokud klesne na dno a nepohne se, je čerstvé. Neublíží vám ani v majonéze, ani uvařené naměkko. Přetočilo se koncem vzhůru? Na světě je přibližně sedm dní a raději si na něm pochutnejte po uvaření natvrdo. Pokud vejce vyplave na povrch, je starší než týden a nadlehčuje ho vzduchová bublina, která se v něm vytvořila. Bezpečné je v pokrmech, které upečete. Pokud má prasklou skořápku, vyhoďte ho. Stejně postupujte i v případě, že vyčnívá nad hladinu vody.
Existuje i jiný test čerstvosti. Vajíčko rozbijte do misky. Pokud je žloutek pevný a kulatý, bílek se neroztéká a je čirý, je čerstvé. Starší vejce charakterizuje plochý a mírně roztékající se žloutek a bílek.

Dešifrujte je

Co se skrývá za číslicemi a písmeny, kterými jsou vejce
orazítkovaná? Označení je jednotné v rámci celé EU. První číslo označuje způsob chovu slepic:
0 - vejce jsou produktem ekologického zemědělství, bio vejce
1 - označení vejce z chovu ve volném výběhu
2 - náleží vajíčkům z hal
3 - patří vejcím z klecového chovu

Syrové raději ne

Ačkoliv se o syrových vajíčkách mluví v dobrém, raději je vařte. Minimálně pět minut, abyste v nich zahubili původce salmonelózy. Můžete je i smažit, ale nejsnadněji stravitelná jsou uvařená naměkko. Žaludek opustí po hodině až dvou. Vajíčko natvrdo trávíte dvě a půl až tři hodiny. Smaženice či volské oko zaměstnají organismus i na šest hodin.