Jaké jsou účinky kofeinu? Pozitivní i negativní

Škodí srdci a zvedá tlak? Dehydruje? Nebo chrání před rakovinou, aterosklerózou či cukrovkou?

Dva šálky a dost

Někteří metabolizují kávu rychleji, jiní pomaleji. Netřeba si dát jednoho "smrťáka" najednou. Doporučená a bezpečná dávka mleté zrnkové kávy je 10 až 35 gramů, rozložená na celý den - převážně v dopoledních a časných odpoledních hodinách. Množství doporučeného kofeinu je 2 až 2 a půl miligramu na kilogram tělesné hmotnosti. Nedoporučuje se překročit celodenní konzumaci kofeinu 300 miligramů denně.

Kofein je droga

U kávy se nedá mluvit o klasické závislosti. Drogy jako amfetamin, kokain a nikotin stimulují uvolňování dopaminu v obalu mozkového centra slasti, což je hlavní struktura v mozku pro odměnu, motivaci a závislost. Kofein nepatří mezi takové drogy. Pokud se do organismu dostává v malých dávkách v průběhu dne, jeho absorpce je pomalejší, což snižuje riziko vzniku závislosti - kofeinizmu.

Způsobuje nervozitu

Kofein zlepšuje myšlení i koordinaci. Jeho vlivem dochází k uvolňování kortizolu a adrenalinu do krve. Tělo reaguje mírným a přechodným zvýšením krevního tlaku a rychlejší srdeční frekvencí, zvýšenou sekrecí žaludeční kyseliny, a tedy i celkovým zrychlením metabolismu. Konzumace kávy v přiměřeném množství působí příznivě na psychiku, zlepšuje soustředěnost, jakož i celkovou tělesnou a duševní výkonnost. Kofein zlepšuje náladu a pocit duševní pohody, dokáže zmírnit a někdy odstranit bolesti hlavy. Nepřiměřený příjem kofeinu může způsobit nervozitu, neklid, nesoustředěnost a zhoršení jemné motoriky.

Mléko tlumí účinky kofeinu

Tvrzení, že přidáním mléka do kávy se potlačí účinky kofeinu, patří k nejčastějším mýtům. Mléko nemá na účinek kofeinu podstatný vliv. Tlumí však jeho působení na sliznici žaludku a zpomaluje vstřebávání kofeinu. U lidí s citlivějším trávením se doporučuje pít kávu s přidáním mléka.

Zmírňuje astma

Kofein má příznivý účinek na průduškové astma. Výsledky několika studií potvrdily, že snižuje výskyt, jakož i riziko vzniku onemocnění. Tento účinek je závislý na dávce kofeinu. Několik studií uvádí mírné zlepšení funkce dýchacích cest u lidí s astmatem do čtyř hodin po konzumaci kávy.

Pomáhá při zácpě

Některým lidem pití ranní kávy zajišťuje "pravidelný toaletní rytmus". Bez ní by začali trpět zácpou. Kofein zrychluje peristaltiku. Naopak, konzumace kávy může zhoršit stav lidem s diagnózou syndrom dráždivého střeva, u kterých může vyvolat průjmy. Urychluje vystřízlivění Je to absolutní mýtus. Alkohol se v organismu vstřebá, naváže se na struktury v mozku. Nemůžeme vytěsnit tlumící účinek kávy povzbuzující silou kávy. To nefunguje. Káva neurychlí odbourávání alkoholu v organismu. Játra jednoduše potřebují na jeho metabolickou přeměnu čas.

Odvodňuje

I když má káva mírně močopudné účinky, podle výsledků odborných studií přiměřená konzumace kávy výrazně neovlivňuje hladinu tekutin v těle. Jeden šálek kávy nemá větší močopudný účinek než stejné množství vody. Jinak je to však v případě přehnané konzumace kávy. Negativně se projevuje vylučováním minerálů, které tělo potřebuje, a také celkovým odvodněním. Správný a dostatečný pitný režim je prevencí dehydratace, a to bez ohledu na to, zda jste konzumentem kávy, nebo ne. Ke kávě se proto doporučuje pít středně velká sklenice vody.

Škodí srdci a zvedá tlak

Kofein může dočasně zvedat hladinu krevního tlaku a srdeční frekvenci. Platí to však zejména pro lidi, kteří pijí kávu jen občas. U pravidelných konzumentů k takovým účinkům zpravidla nedochází. Příjem nadměrného množství kofeinu může vyvolat bušení srdce nebo vzestup krevního tlaku u hypertoniků. Přiměřené dávky však nepředstavují riziko. Naopak, antioxidanty, které se nacházejí v kávě, mají protizánětlivé účinky a při jejím pravidelném pití potlačují aterosklerózu.

Způsobuje pálení žáhy

Kofein zvyšuje sekreci žaludeční kyseliny. Pití kávy se nedoporučuje u peptických vředů žaludku a dvanáctníku a při refluxní chorobě jícnu, která se projevuje pálením žáhy.

Má protirakovinný účinek

Káva obsahuje více antioxidantů než zelený čaj a některé druhy ovoce. Mezi látky s nejbohatším antioxidačním potenciálem patří polyfenoly. Existují objektivní údaje o tom, že káva může dodávat organismu až 70 procent antioxidantů přijímaných v potravě, a tím chránit kardiovaskulární systém, potlačit vznik rakoviny, Parkinsonovy a Alzheimerovy choroby. Antioxidační potenciál zelené kávy se pražením zvyšuje.

Z kostí dělá síto

Káva zvyšuje vylučování vápníku a vede k poklesu jeho absorpce ve střevech. Riziko negativního vlivu kofeinu na metabolismus kostí se však zpravidla projeví až při více než devíti šálcích denně. Možný negativní účinek se dá vykompenzovat tím, že budete konzumovat potravu bohatou na vápník. Některé novější studie prokázaly, že ani u pacientů s osteoporózou nedojde ke zhoršení onemocnění při každodenním pití kávy, pokud mají dostatečný příjem vápníku. Je dobrým zvykem dát si kávu s mlékem, které zjemňuje účinek kofeinu.

Ochrání před cukrovkou

Pravidelná konzumace kávy snižuje riziko onemocnění cukrovkou 2. typu o pětinu. Zjistila to nizozemská studie na 17 tisících respondentů ve věku 30 až 60 let. Příznivý účinek je přitom pozorován u kofeinové i bezkofeinové kávy. Riziko cukrovky se snižuje s narůstajícím počtem vypitých šálků během dne. Možné mechanismy účinku kávy na metabolismus cukru a inzulínu jsou stále předmětem studia.