Jet lag - pásmová nemoc a jak ji zvládnout

Pásmovou nemoc lépe zvládnete hladoví. Kdo alespoň jednou cestoval letadlem déle než šest hodin, ví velmi dobře, co je to pásmová nemoc. Nebo jinak „Jet lag“. Organismus se neumí vyrovnat s časovým posunem, člověk má problém usnout, budí se ze snu a během dne je neustále ospalý. Tomu se však dá alespoň částečně předejít. Například tím, že během celého letu cestovatel vydrží nejíst a pořádně se nají až po příletu do cíle. I když to vyzní trochu drasticky, platí to i pro lety, které trvají i 16 hodin.

Tvrdí to vědci z Harvardské Univerzity. Příznaky“ Jet lagu“ sice nezmizí úplně, ale člověk je snáze zvládne. Více se tyto problémy projevují při cestování ze západu na východ. Spolu se stresem, vyčerpaností a dezorientací umí zapříčinit až dehydrataci a nechutenství. Nejhorší příznaky se projevují většinou druhý až třetí den od příletu.

Aby se organismus vypořádal s posunem času, potřebuje na jednu posunutou hodinu jeden den. Jenže pokud člověk cestuje někam deset hodin, než se přizpůsobí tamnímu času a už letí domů. Na cestu se dá ale připravit předem. Pokud cestujete na východ, zkuste jít do postele pár nocí před cestou dříve. Pokud letíte na západ, jděte pár dní předtím spát později.

Během letu pijte hodně vody, abyste zabránili dehydrataci. Naopak, vyhýbejte se alkoholu a zbytečným lékům - i během samotného letu. Snažte se celou cestu prospat. Pokud cestujete na západ přes čtyři nebo více časových pásem, upřednostněte let v podvečer. A naopak, pokud se chystáte zpět na východ, zkuste se vrátit kolem poledne, když je venku nejjasněji.

Během letu mějte na očích "klapky" na spaní, snažte se být v tichu a klidu. Během letu cvičte. To znamená, že si dáte nejen procházku z jedné strany letadla na druhou, ale budete cvičit, i když sedíte na místě. Pomůže to rozproudit váš krevní oběh a snížit otoky nohou. Krátké, ale zato středně intenzivní cvičení může pomoci obnovit tělu své vnitřní hodiny po příletu do cíle.

A hlavně, pokuste se začlenit do nového prostředí co nejdříve. Jezte tehdy, když tam lidé jedí  a pokuste se usnout tehdy, kdy spí i ostatní.