Jóga jako prevence bolestí zad

Bolí vás záda? Špatně sedíte, špatně stojíte. Hodně toho čteme o sedavém způsobu života. Poloha vsedě se stala naší nejčastější. Denně v ní setrváme snad nejvíce hodin. Bolavým zádům pomáhá asi nejvíce jóga.

Minimálně osm hodin sedíme v práci a z ní se vezeme v autě nebo městskou hromadnou dopravou, kde opět vyhledáváme prázdné místo, kam bychom se usadili. Sedíme i potom. Doma u internetu, telefonujeme nebo si píšeme s přáteli. Všechno vsedě. A nakonec se "převalíme" do postele. A přitom, naše tělo je přizpůsobeno na aktivní pohyb. Mělo by se co nejvíce hýbat, ne "tuhnout".

Rehabilitační lékaři a ortopedi upozorňují i na to, abychom, když už sedíme, seděli správně. Je to mimořádně důležité. Není nic horšího, než sedět hodiny v nesprávné poloze. Spadnutí na židli a setrvání v takové poloze způsobuje například napětí svalů v krku, ramen a zad, protože svaly se musejí více snažit, aby podpořily hlavu. Ani polohy vestoje "nakřivo" nejsou méně nebezpečné. Právě špatné polohy mají za následek nepříjemné bolesti páteře. Kromě toho se podepíší i na nesprávném držení těla, opakovaném natažení a dalších zdravotních poruchách.

Pozice těla, které by při chůzi či sezení nemělo bolet, připomíná robota, protože je velmi natažené. Pravidlo však říká, že hlava by měla být v jedné přímce s páteří, aby se svaly nenamáhaly příliš.

Bolavým zádům pomáhá asi nejvíce jóga. Naučí, jak máme sedět a stát tak, aby byly naše svaly uvolněné a aby tělo bylo vzpřímené. Tělo se nám za ni poděkuje, na konci dne bude nesrovnatelně méně unavené. Nosit ho jinak, než jsme si nesprávné zvykli a sedět v jiné, čili zdravější poloze, může a jistě bude zpočátku nepříjemné. Po čase však tento zvyk zevšední a sezení či stání po novém bude pro nás celkem přirozené. Jedna z jógových pozic, která podporuje správné držení těla, se nazývá "hora". Cvičit ji lze také doma. Před cvičením je třeba uvolnit svaly. Pocítíte, jak vám mizí napětí z ramen, rukou a nohou. Cvičí se vestoje, se zavřenýma očima a mírně rozkročenýma nohama. Roztáhněte prsty na nohou a "zakořeňte" se nimi do země. Pokoušejte se tělo udržet rovné. Sledujte, zda se nenaklání dopředu ani dozadu. Hlava, krk, páteř, pánev a nohy by měly být v jedné linii a hmotnost těla spravedlivě rozdělena do obou nohou. V takovéto rovné poloze setrvejte a zvykejte si na ni.