Kód zdravého srdce, potraviny a pohyb

Nezdravý životní styl se negativně podepisuje na řadě takzvaných civilizačních chorob. Mezi ně patří i nemoci srdečně-cévní, které vedou nelichotivý žebříček úmrtí v České republice. A můžeme si za to většinou sami, již zmiňovaným nezdravým způsobem života.

Rizikové faktory srdečně-cévních onemocnění
Mezi chronické nemoci způsobené nesprávným životním stylem patří srdečně-cévní onemocnění. Hlavní rizikové faktory jsou vysoký krevní tlak, zvýšený cholesterol, kouření a obezita. Alarmující na tom je, že vědomě tyto faktory přehlížíme!

Prevence je vždy levnější
Ještě stále je mnoho lidí, kteří mají relativně nízké znalosti, jak zdravě žít, nebo znalosti mají, ale je ignorují. Jsou i tací, co ignorují fakt, že zbytečně nabírají desítky kilogramů. Prohřešky životního stylu, nedostatek pohybu, kouření a nesprávnou stravu nejčastěji ospravedlňují větou: "Ale to je věkem!" Pokud se ale něco stane, zpravidla je už pozdě. Nemoc často zasáhne hluboko do integrity člověka, do jeho ekonomické i sociální oblasti.

Prevence spočívá zejména v racionálním stravování
"Řekni mi, co jíš a já ti řeknu, jak dlouho budeš žít," říká známý slogan. V rámci racionálního stravování můžete pro své zdraví udělat mnoho. Jenže stejně důležitý je pohyb i pozitivní myšlení. Přece s úsměvem se dá většina věcí vyřešit lépe a snadněji.

Které potraviny prospívají zdravému srdci nejvíce?
Říká se, že pravidelná konzumace zeleného hrášku může udržovat optimální krevní tlak. Vysoký krevní tlak pomáhá snižovat i červená řepa, zejména v syrovém stavu. Pozitivně ho ovlivňují rajčata, fazole, banány, hořká čokoláda a zelený čaj. I celer je přírodní lék, který uvolňuje svalstvo ve stěnách tepen. Stejně česnek a cibule působí na cévy - uvolňují je. Lidé, kteří upřednostňují ve stravě ryby, netrpí tak často srdečně-cévními chorobami ani artritidou. Omega 3 mastné kyseliny dokáží regulovat krevní tlak, srážlivost krve a pozitivně ovlivňují i činnost mozku. Do jídelníčku se doporučuje zařadit mák, vlašské ořechy, lískové ořechy, pistácie, ale i šťávu z modrého hroznového vína. Krevní oběh účinně pročistí i švestky.

Kód zdravého srdce 0-30-5-120-80
Navzdory nesmírnému množství údajů, které si je třeba zapamatovat, je tu ještě jeden navíc - kód zdravého srdce. Tento můžete mít uložený veřejně "na očích", například u počítače, abyste si ho několikrát denně připomněli. Co symbolizuje kód zdravého srdce?

  • 0 - nekouřit
  • 30 - třicet minut fyzické aktivity denně
  • 5 - hladinu cholesterolu nižší než 5 mmol / l
  • 120 / 80 - hodnoty optimálního krevního tlaku

 

Pár receptů na podporu srdce z přírodní lékárny

  • Čaj ze směsi meduňky, kozlíku a hlohu - Potřebujete: stejný díl meduňky, kozlíku a hlohu - Příprava: 1 lžičku směsi zalijte 250 ml převařené vody a nechte 10 - 15 minut louhovat. Pijte po doušcích 3x denně.
  • Léčivý med a skořice - Redukuje cholesterol v žilách a chrání před rizikem infarktu. Med smíchaný se skořicí si natřete na chléb místo džemu nebo másla. Stejně účinný je i nápoj. Ve sklenici teplé vody si rozmíchejte 1/2 lžičky mleté skořice a 1 lžičku medu. Pijte ráno nalačno. Pravidelné užívání medu a skořice posiluje činnost srdce.

Mohlo by vás také zajímat