Konec mýtu o vodě? Zkrátka, nepijte tolik!

Denně vypijte alespoň dva litry tekutin, přesvědčují nás v časopisech, televizi, na internetu. Dva američtí nefrologové vzali módní teorii pořádně do parády. Zjistili, že více vody neznamená více zdraví. Pokud jí je příliš, může škodit i zabíjet.

Řiďte se podle žízně

Z preventivního hlediska nemá smysl pít více vody, než je třeba. Zdravý dospělý člověk vyloučí za čtyřiadvacet hodin jeden a půl až dva litry moči. Tento výdej moči se jmenuje diuréza a mění se v závislosti na příjmu tekutin. Není známo, že zvýšený příjem tekutin by výrazně poškodil ledviny, ale určitě nemá smysl přehnaně pít v domnění, že jde o prevenci. Je opodstatněný pouze u lidí pracujících v suchém a horkém prostředí, sportovců a při některých onemocněních. Stejně není dobré příjem tekutin prudce omezit, zejména u starších lidí se to může skončit dehydratací, která má dalekosáhlé následky. Nemocní lidé, například kardiaci nebo ti, co mají opakované potíže s močovými kameny, se mají o příjmu tekutin poradit s lékařem. Odborník tvrdí, že nejlepším regulátorem je určitě žízeň. Ale i zde se mohou někdy vyskytnout poruchy související s jinými orgány v těle. Je důležité regulovat příjem tekutin podle úseku dne: neměli byste například pít příliš tekutin ani jíst ovoce a zeleninu s vysokým obsahem vody těsně před spaním, aby se nenarušil váš spánkový cyklus.

5 rad na pitný režim

1. Pokud jste zdraví, vypijte průměrně 1,5 litru tekutin denně.
2. Kromě vody by to měly být i šťávy, čaje a minerální vody s nižším obsahem sodíku a bublinek.
3. Upřednostněte neochucené nebo mírně nakyslé nápoje, sladkým se vyhýbejte.
4. Popíjejte rovnoměrně v průběhu celého dne, vyhýbejte se nárazové konzumaci.
5. Se zvyšující se zátěží, například při sportu, fyzické práci či v horkém počasí, zvyšte i příjem tekutin.