Křen - účinná prevence a léčba nemocí

Křen je aromatická bylina, která má kromě pikantní chuti i léčivé účinky. Pomůže nám při únavě i jako prevence častých nachlazení. A proč ještě křen zařadit do zdravého jídelníčku? Pozorně čtěte náš článek, který vám to vysvětlí a poradí vám, v jaké formě křen konzumovat.

Křen je aromatické koření,
které skvěle dochutí mnohá jídla. Saláty, dresinky, omáčky, pokrmy z masa či ryb by byly bez křenu prostě fádní. A samozřejmě již mnoho a mnoho let je křen součástí přírodní medicíny, kde pomáhá při řešení potíží s infekcemi močových cest, kašlem či prochladnutím. V době svátečního hodování jsou pozitivní účinky křenu, který podporují trávení, k nezaplacení.

V křenu je mnoho živin
Křen je plný prospěšných látek. Bohatě zastoupený je vitamin C, který patří do skupiny důležitých antioxidantů. V zimním období jej lidský organismus potřebuje jako sůl, protože bojuje proti všudypřítomným bakteriím a virům. Je klíčový pro vybudování silné obranyschopnosti. V křenu jsou zastoupeny i vitaminy skupiny B (včetně kyseliny listové, která je velmi důležitá například pro těhotné ženy a jejich nenarozené děti), dále hořčík, vápník, měď, draslík, železo, fosfor a zinek. Navíc toto jedinečné koření obsahuje minimum kalorií (cca 48 kcal na 100 g), je bohaté na vlákninu a další živiny. Nelze zapomenout ani na látky, které dávají křenu jedinečné aroma: působí jako antioxidanty a zároveň organismus detoxikují.

Proč právě křen?
Před mnoha tisíci lety využívali kořen křenu Indové. Tímto pikantním kořením tlumili nepříjemnou bolest zubů. Staří Řekové jím zase zmírňovali bolest dolní části zad a sloužil i jako afrodiziakum. A později se využíval i při léčbě kurdějí, které byly způsobeny nedostatkem vitaminu C. Aktuálně jsou účinky křenu předmětem vědeckého zkoumání a mnohé z nich byly potvrzeny. Proč zařadit křen do svého jídelníčku?

1. Bojuje proti nachlazení
Trápí vás často nepříjemné nachlazení? V tom případě by měl být křen součástí vašeho jídelníčku. Obsahuje látky, které mají schopnost zmírnit nachlazení a tvorbu hlenů. Navíc celkově posiluje imunitní systém, protože je bohatým zdrojem céčka a zinku.

2. Je prevencí proti rakovinovým onemocněním
Kromě významných živin, které jsou nezbytné pro celkové udržení zdraví a vitality, obsahuje křen i látky s názvem glukosinoláty. Některé vědecké studie naznačují, že mají protirakovinné účinky, detoxikují játra a mají schopnost zmírnit existující infekci a zánět.

3. Vkládá do organismu nejdůležitější antioxidant: vitamín C
Vitamin C patří mezi nejdůležitější živiny. Má v lidském organismu mnoho funkcí. V první řadě posiluje imunitní systém, bojuje proti vzniku civilizačních onemocnění, ale prospívá například i pleti. Když chcete zpomalit proces stárnutí, ve vašem jídelníčku by vitamin C rozhodně chybět neměl. A co je důležité, sto gramů křenu pokryje dávku tohoto důležitého antioxidantu na více než 40 procent.

4. Pomáhá při shazování přebytečných kilogramů a podporuje trávení
Už dávno neplatí, že stravování lidí s obezitou a nadváhou je bez chuti. Existují koření, které dochutí i to nejjednodušší jídlo. Přitom jsou zdravé, chutné a obsahují minimum kalorií a tuku. A patří sem i křen! Navíc podporuje trávicí procesy.

5. Dává stop infekcím, bakteriím a plísním
Jedinečný koktejl živin namíchaný v pikantním křenu je postrachem pro infekce, bakterie a plísně. Pokud vás sužují infekce močových cest či plísňová onemocnění, křen vás před nimi ochrání.

Tipy jak zařadit křen do jídelníčku
Zkuste si dát předsevzetí, že se budete snažit zařadit křen do doma připravovaných pokrmů. Tato koření si to rozhodně zaslouží! Začněte hned snídaní. K obvyklému celozrnnému pečivu se šunkou a sýrem, přidejte trochu nastrouhaného křenu (alespoň přes víkend). Křen se také hodí k omeletě. A co oběd a večeře? Připravte si jogurtový dressing ochucený křenem, křenovou omáčku k masu nebo rybám či plněnou (kuřecí, krůtí, ne uzenou) šunku.