Kuřecí prsa - nejškodlivější část kuřete

Napadlo vás někdy, stát se vegetariánem? Nevadilo by vám již nikdy nevzít do úst žádné maso? A nebo naopak, neumíte si představit, že by maso z vašeho jídelníčku nadobro zmizelo? Pokud patříte mezi “masožrouty”, vybírejte si maso kvalitní a správně ho vždy zpracujte. I zde platí určitá pravidla, která je v zájmu vlastního zdraví, nutné dodržovat.

Dotazy ohledně konzumace masa rozdělují lidstvo na dvě poloviny
Mnozí jsou přesvědčeni o tom, že maso je zdrojem toxických látek, které způsobují předčasné stárnutí, rakovinu, srdeční onemocnění a celou řadu závažných zdravotních obtíží. Ve víře, že maso je pro člověka škodlivé, se stali zarytými vegetariány nebo vegany. Druhá část populace vychází ze skutečnosti, že člověk je od přírody všežravec a absence masa v jeho životosprávě způsobuje deficit základních látek v organismu a následně řadu problémů. Otázka zní, kde je skutečná pravda?

Podobně jako se liší názory odborné i laické veřejnosti,
můžeme se jen domnívat, kde je skutečná pravda. Přesto, nejlepší co můžeme udělat, je zvolit si pravidlo zlaté střední cesty. Maso a výživné složky, které jsou v něm obsaženy, jsou pro zdraví člověka nezbytné a je velmi náročné pokrýt je z rostlinných zdrojů. Nicméně, je třeba dobře zvážit, které maso konzumovat, a kterému se obloukem vyhnout. Při posuzování zdravotních přínosů masa je třeba vzít v úvahu i způsob přípravy. Pojďme se na to podívat pěkně popořadě.

Proč je maso pro zdraví člověka prospěšné?
Maso je zdrojem látek, které nelze plnohodnotně pokrýt z jiných zdrojů. Vzpomeňme alespoň některé. Téměř nepostradatelné jsou kvalitní živočišné proteiny, které se podílejí na stavbě lidského těla. Maso obsahuje kvalitní zdroje nenasycených mastných kyselin, vitaminy a minerály. Důležitý je například vitamin B12, který zajišťuje správné fungování nervové soustavy a metabolických procesů v těle člověka. Za zdravý růst a vývoj člověka odpovídá vitamin A, vstřebávání vápníku a následné zdraví kostí a zubů má na starosti vitamin D. Maso je i zdrojem koenzymu Q10, který se nachází v každé jedné buňce. Nesmíme zapomenout na železo a fosfor.

Jak znějí argumenty vegetariánů a veganů?
Odpůrci konzumace masa odůvodňují svá stanoviska utrpením zvířat, které žijí v krutých podmínkách, kde trpí nedostatkem místa, špatným zacházením a nekvalitní potravou, která je nejednou doplňována různými chemikáliemi pro rychlejší růst. Následně jsou zabíjeny na jatkách. Podmínky, ve kterých žijí, se následně přenášejí do kvality masa. Kromě toho vyčítají masu a živočišným produktům vysoký obsah cholesterolu a nasycených tuků. Vegetariáni a vegani považují konzumaci masa a živočišných produktů i za podporu násilí, které je páchané na zvířatech.

Jakými pravidly se při výběru a konzumaci masa řídit?
V ideální situaci jsou ti, kteří chovají domácí zvířata sami. Mají zaručeno, v jakých podmínkách zvířata žijí, co jedí a jakým způsobem jejich život končí. Většina z nás však možnost konzumace vlastních živočišných produktů nemá. Naštěstí existují i jiné možnosti. Vhodnou volbou je konzumace masa, které pochází od malých chovatelů a drobných farmářů. Je poměrně snadné zjistit jak zvířata, z nichž maso pochází, žijí. Přesvědčit se můžete na vlastní oči, získat reference od příbuzných a známých, nebo se podrobně vyptával dotyčného prodávajícího. Další důležitou oblastí je výběr konkrétního druhu masa. V zásadě preferujeme bílé a červené maso, na kterém není příliš viditelný tuk. Snažte se upřednostňovat krůtí nebo králičí maso z domácího chovu. Do jídelníčku zařaďte i kvalitní druhy ryb. Hovězí a vepřové maso jezte s mírou. Konzumace kuřecího masa je momentálně kontroverzním tématem, protože běžně dostupná kuřata jsou nadopovaná různými škodlivými látkami. Pokud máte možnost získat kuřecí maso z ověřených domácích zdrojů, představuje to nejzdravější formu masa, protože má minimum nasyceného tuku. Případně, volte kuřata v kvalitě BIO. Pokud se běžně dostupných kuřat nemíníte vzdát, zapamatujte si, že nejvíce škodlivin je soustředěno v kuřecích prsou! Maso připravujeme na vodě nebo olivovém oleji a podáváme k němu zásadně zeleninu, kterou pokapeme olivovým olejem. Vyhýbáme se jakýmkoli tradičním přílohám.


Mohlo by vás také zajímat