Léto sice pomáhá s dodávkami vitaminu D, ale k tomu ještě patří vhodná strava

V létě nám pomáhá s příjmem vitaminu D sluníčko. Ale samo o sobě nestačí. I tehdy, když je díky slunečnímu záření tvorba vitamínu D v těle vyšší, je důležité, dodávat ho tělu v přirozené stravě. A to hlavně u dětí, seniorů a lidí, kteří se zotavují z nemocí.

Tvorbu vitaminu D brzí ochrana přes sluncem
Z hlediska příjmu vitamínu D u dětí je léto zdánlivě bezproblémovým obdobím. Díky slunečnímu záření dochází k přeměně provitamínu v našem těle na samotný vitamín D. K tomu, aby tato reakce v těle proběhla, je třeba, aby naše pokožka byla dostatečně vystavena slunečnímu záření. A tady nastává problém - letní slunce dětskou pokožku rychle poškodí, takže maminky svá batolata často před sluncem chrání. Tvorba vitamínu D je tak zpomalena a nedostatečná.

Strava a vitamín D
Jídlo pro nás není jen zdrojem energie, ale i významných stavebních prvků, které umožňují růst, správné fungování imunitního systému a rozvoj fyziologických funkcí. Základem jídelníčku by proto měla být pestrá, vyvážená a nutričně bohatá strava. Vitamín D získává naše tělo i z potravy živočišného původu: ryb a zejména rybích olejů, jater a vaječných žloutků. Základem stravy kojeného dítěte je mateřské mléko, ke kterému později přidáváme přiměřenou výživu podle věku dítěte. Mateřské mléko obsahuje malé množství vitamínu D, proto je po šestém měsíci věku dítěte potřebná ho dodávat v příkrmech. Dítě potřebuje dvakrát více vitamínu D na kilogram hmotnosti, než dospělý člověk.

Vitamin D pro zdravé kosti
Vitamin D, spolu s dalšími hormony, je zodpovědný za metabolismus vápníku a fosforu. Právě vitamin D způsobuje lepší vstřebávání těchto minerálů, které jsou nesmírně důležité pro hustotu a růst kostí a zubů. Během prvních měsíců života je příjem vitaminu D klíčovým a jeho nedostatek se doslova zapisuje do kostí. Nedostatek vitaminu D v prvních měsících života omezuje vstřebávání vápníku a má za následek zpomalený růst dítěte. Lebeční fontanely se později uzavírají, hrozí skolióza páteře. Mohou být přítomny častější infekty dýchacích cest, dítě může být unavené ale i naopak podráždené. Příznaky nedostatku se nemusí projevit plně hned, ale mohou způsobit v pozdějším věku vyšší náchylnost ke zlomeninám zejména dlouhých kostí, nedostatečný vývoj kosterního systému, či rychleji řídnutí kostí. Kromě vlivu na kosti má dostatek vitaminu D velký význam i při prevenci vzniku některých onemocnění jako jsou opakující se záněty průdušek, cukrovka, alergická onemocnění, ve vyšším věku i psychické poruchy,  dokonce může snížit i riziko výskytu nádorů. Působením na svalovou tkáň zlepšuje D vitamin i tělesnou výkonnost.

Sklenice mléka denně
Letní horka mění i stravovací nároky. Při vysokých teplotách často chybí chuť k jídlu a upřednostňují se spíše šťavnatá a studená jídla, například ovoce. I v tomto období je  ale třeba přijímat věku přiměřenou stravu s dostatečným obsahem živin. Malé dítě potřebuje ke svému správnému vývoji i slunce. I zde, stejně jako ve stravě, platí, že všechno s mírou. Na tvorbu vitamínu D v dostatečném množství by měla být naše pokožka vystavena slunci alespoň 15-30 minut denně. Vysoká ochrana před sluncem, UV zářením a spálením opalovacími krémy však tvorbu vitamínu D zpomaluje. To, co nevytvoří slunce, měla by doplnit strava. Obohaťte proto svůj letní jídelníček potravinami, bohatými na vitamín D, jako například červené maso, tučné ryby (losos, sardinky, tuňák) a vajíčka. V létě bychom však neměli zapomínat na dostatečný příjem mléka nebo zakysaných mléčných výrobků. Co takhle, dát si listový salát se zakysanou smetanou? V létě osvěží, a navíc naplní tělo množstvím potřebných vitaminů a minerálů.


Mohlo by vás také zajímat