Metody měření tělesného tuku

Někdy všechno není tak, jak to vypadá. A tak je to i s tělesným tukem. To, že jste hubení, nemusí znamenat, že poměr vašeho tuku je v normě. Někdy číhá ukrytý pod kůží a to je ještě více škodlivé. Naopak atleti váží často mnohem více kilogramů a vypadají silnější. Jak tedy změřit tělesný tuk a zjistit, zda je v normě?

BMI
Pro začátek je dobré zjistit si tento údaj, který vám na základě vaší výšky a váhy určí, zda jste v normě, trpíte podvýživou nebo obezitou. Výpočet je jednoduchý, jen vydělíte vaši hmotnost v kilogramech výškou v metrech na druhou. Ale funguje to jen do jisté míry, protože jisté procento lidí, kteří měli BMI v normě, měli přesto množství podkožního tuku, čili byli obézní, přestože vypadaly štíhle. Na druhou stranu, může se stát i to, že pokud máte větší podíl svalové hmoty, vaše BMI číslo bude spadat do kategorie nadváhy. Takže myslete na to, že toto číslo je pouze orientační, určitě ne přesné pro každého.

Obvod pasu
Pokud chcete být mimo rizikovější skupiny, měli byste se pohybovat pod hranicí 80 cm v případě, pokud jste žena, a muži by neměli přesáhnout hranici 94 cm. Takto zjistíte množství svého vnějšího tuku. Změříte si ho jednoduše, obtočíte si metr těsně nad své kyčelní kosti, přičemž musíte vydechnout.

Mezera mezi stehny
Před pár lety to patřilo mezi módní trendy. Pokud měla žena mezeru mezi stehny, byl to znak, že je štíhlá a sexy. Odborníci ale tvrdí, že je to nesmysl, vše závisí na struktuře kostí a svalstva, určitě ne na mezírce. Dnes jsou uznávány spíše plnější, ale zato pevnější a vypracovanější stehna. A to, zda jste obézní, nebo ne určitě nezjistíte takovým způsobem.

Klíční kosti
Vezměte nějaké malé předměty a umístěte je v prostoru vašich klíčních kostí. Udrží se tam? Pokud je dokážete vyvážit, jste hubená. Ne, ani toto nefuguje a je to jen mýtus.

Dosáhněte na svůj pupek
Obtočte jednu ruku přes záda a snažte se dotknout pupíku. Pokud se vám to podaří, patříte mezi štíhlé. Ale zklameme vás, toto také stoprocentně nefunguje. Někteří lidé mohou mít tu výhodu, že mají ohebnější ramena a ruce celkově a mnoho štíhlých žen má jen problém obtočit ruku kolem těla.

Poměr pasu a beder
Ženy, které mají tento poměr nad 0,8 prý mají vyšší riziko vzniku kardiovaskulárních chorob. Taková měření se dají použít ke zjištění obezity a s tím spojených rizik nemocí. I když je složitější změřit pás i bedra, tato čísla nejsou zcela k zahození. Opět použijte metr a změřte obvod těchto dvou míst a pak je vydělte.

Vidíte své břišní svaly?
Pokud vidíte tzv. six-pack, pak jste fit. Množství tuku, který nosíte pod kůží je odrazem toho, jak pracuje váš metabolismus. A pokud s ním máte určité problémy, pak ani vaše svaly nejsou viditelné a na těle se usazuje tuk. Pokud však svaly vidíte, vaše procento tuku bude minimální. Dosáhnou toho však jen lidé, kteří pravidelně cvičí a dávají si pozor na množství přijímaných kalorií. Tento způsob zjištění poměru tělesného tuku je velmi jednoduchý, stačí se podívat do zrcadla nebo se zahledět na své břicho při posilování.

Použijte provázek
Je to snadné, pokud je obvod vašeho pasu menší než polovina vaší výšky, nejste obézní. Tento poměr je prý i přesnější než údaj BMI. Bude vám stačit provázek, kterým změříte svou výšku, pak ho složíte na polovinu, což by mělo představovat obvod vašeho pasu a následně to ověříte.

Štípací test
Mnoho zdravotníků stále používá tento starý trik, který spočívá v uchopení kůže na vašem břiše do malého pravítka, které změří rozsah vyčuhující kůže. Jestli to funguje? Vše závisí na provedení osoby a kvality přístroje. Ujistěte se, že toto měření je prováděno správně a štípání je přiměřené. Pokud sledujete na sobě známky hubnutí a pravidelně se takto měříte, i toto štípnutí by mělo být stále menší.

Bioelektrická impendance
Tento stroj pomocí elektřiny vypočítá poměr tělesného tuku v závislosti na celkové stavbě těla. Stroje však mohou být nepřesné. Přibližně vás ale ozměří, takové přístroje se dají i zakoupit, čili nemusíte nikam chodit a stačí se měřit doma, nejlépe ráno po probuzení.

Vážení pod vodou
Toto hydrostatické vážení spočívá v ponoření do vodní nádrže, kde výtlak vody měří procento tělesného tuku. Nicméně bývá dosti kritizováno, protože se vám může dostat vzduch pod plavky, ale problém může být také ve vašich plicích.

Bod pod
Je to podobné, jako podvodné vážení, ale zůstanete v suchu, i když na sobě musíte mít plavky. Přístroj, který vypadá jako vajíčko vám odsaje přebytečný vzduch a změří tak procento tuku. Tento způsob funguje, ale nemusí být až takový přesný pro lidi s podváhou nebo nadváhou. Přístroj si domů koupit nemůžete, měření se dělají v různých sportovních a fitness prostorách.

Dexe sken
Ačkoliv se tradičně používá ke stanovení hustoty kostí a posuzuje riziko osteoporózy, může být použit i na kontrolu tělesné stavby. Dexe skenování je pohodlné a rychlé, zjistí poměr svalů, tuku, kostí. Dále se zaměří na procento viscerálního tuku a tuku kolem pasu. Výhodou je i skutečnost, že tento způsob je dost přesný.
 


Mohlo by vás také zajímat