Nedostatek zinku způsobuje vážné zdravotní problémy!

Nejen vitaminy, ale minerální látky mohou za to, že člověk není úplně fit. Za jejich nedostatek může hlavně jednostranně zaměřená strava. A nejsou to jen drastické diety, ale také nesprávná úprava potravin. V zimě se sice často snažíme podporovat přirozenou imunitu ovocem a zeleninou, ale jen to nestačí!

Zvýšená potřeba zinku

Nedostatek zinku trápí celosvětově nejvíce lidí. V lidském organismu je zinek součástí téměř tří stovek enzymů a koenzymů, účastní se metabolismu cukrů i bílkovin. Má důležitou roli v procesu dělení, růstu a regenerace buněk, ale i na mnoha jiných procesech. Stravu bohatou na zinek potřebují zejména těhotné a kojící ženy, kuřáci a lidé, kteří mají příliš mnoho stresu, hodně se potí nebo příliš často jedí polotovary a jídlo z rychlého občerstvení. Vyšší spotřebu máte i tehdy, když užíváte antikoncepci, projímadla a kortikoidy.

Vegetariáni trpí nedostatkem zinku

Vydechli jste si, že vaše strava je absolutně zdravá, protože máte na talíři jen čerstvou zeleninu? Chyba! Nedostatek zinku trápí i vegetariány a vegany. Důvod je prostý, velké množství tohoto klíčového minerálu se nachází právě v produktech živočišné výroby a je lepší využitelný ze živočišných než z rostlinných potravin, z nichž se hůře vstřebává pro obsah fytátů, vlákniny a některých dalších látek.

Co způsobuje mírný nedostatek zinku

• poruchy imunity

• větší výskyt běžných onemocnění a úmrtí na infekční choroby, zejména mezi seniory

• nechutenství

• náladovost

• únavu

• špatné hojení ran

• impotenci

• mdlou pleť

• vyrážky

• suché polámané konce vlasů a mastné u kořínků

Dýňová semínka nebo maso

Pět polévkových lžic dýňových semen dodá celodenní doporučený příjem zinku mužům, ženám postačí necelé čtyři lžíce. Aby muž získal doporučenou denní dávku zinku z domácích zdrojů masa, musí sníst 4 velké vepřové řízky nebo celé kuře, ženě stačí dva řízky a polovina kuřete.

Chutnají vám ústřice?

Ústřice zásobí muže polovinou z doporučeného denního příjmu zinku, ženu třemi čtvrtinami.

Vařte vločky

Ze šálku vařených ovesných vloček získají muži čtvrtinu a ženy šestinu doporučené denní dávky zinku.

Tepelná úprava je důležitá!

Vařte, napařujte, duste a pečte! Zinek se z potravin lépe vstřebává po jejich tepelné úpravě. Zinkem z přirozených zdrojů se nepředávkujete!

Dejte si kraba nebo humra

Porce kraba zajistí celodenní doporučený příjem zinku mužům i ženám a porce humra dodá muži čtvrtinu z doporučeného denního příjmu zinku a ženě téměř polovinu.

Piniové oříšky

Pokud muži snědí 150 gramů piniových ořechů denně, získají zinek na celý den. Ženám stačí sníst 100 gramů.


Mohlo by vás také zajímat