Obezita a projekt FOOD

Obezita trápí i Čechy, třeba změnit životní styl. Mnoho Čechů má pocit, že se jich nadváha netýká a jako obézní si automaticky představují spíše obyvatele Spojených států. Zdravé stravování je důležité pro naši imunitu a fyzické i psychické zdraví. Situace je však zcela jiná. Obezitou totiž trpí každý pátý Evropan a ani Čechům se tato nemoc nevyhýbá. Obezita je podle Světové zdravotnické organizace jedním z největších zdravotních problémů lidstva 21. století. Trpí jí přibližně 130 miliónů Evropanů, tedy každý pátý obyvatel našeho kontinentu. Tato nemoc už dávno není záležitostí tlustých Američanů, kteří se z času na čas objeví v reportáži ze soutěží v jedení hot dogů.

Výsledky Čechů přitom v porovnání s jinými zeměmi nejsou na tom o mnoho lépe. Nejhorší je to ve Velké Británii, nejlepší v Rumunsku. Na pozoru by se přitom měly mít zejména ženy po menopauze. Zatímco do 44. roku života si umí udržet postavu a patří mezi štíhlejší Evropanky, s přibývajícím věkem jakoby jim přestalo na linii záležet. Mezi zkoumanými zemí přitom v počtu obézních žen nejhůře dopadla Velká Británie, kde tímto neduhem trpí téměř čtvrtina obyvatelek. Co se týče obezity silnějšího pohlaví, nepříliš prestižní první místo obsadila Malta s více než 22 procenty obézních mužů. Naopak, nejméně obézních mužů i žen je v Rumunsku.

Základ je změna životního stylu. V první řadě je třeba si uvědomit, že ve většině případů je nadváha více nebo méně spojena se životním stylem. Lidé dnes zkrátka více sedí v kanceláři a méně se hýbou. Jednou z možností je oprášit kolo nebo brusle a jít se trošku provětrat. Pohyb by však měl jít ruku v ruce s celkovou změnou životospráv. Někdy přitom stačí opravdu pouze maličkosti, například vyměnit na stole sůl za džbán s vodou, jíst méně, ale vícekrát denně či vybírat  si celozrnné produkty.

Naši celodenní stravu bychom měli rozdělit do pěti až šesti porcí. Určitě nevynechávejte snídani, nemusíte se však řídit podle starého pořekadla "Snídej jako král, obědvej jako sluha a večeř jako žebrák". Podle dnešních zjištění by totiž člověk měl přijmout největší část denní potravy k obědu -celých 35 až 40 procent. Snídaně by měla, stejně jako večeře, tvořit 25 procent denního příjmu potravy. Zbývajících 10-15 procent je určeno na svačinu - ideální je ovoce a zelenina.
Snažte se omezovat tučná jídla a jídla bohatá na sůl. Hlad mezi jídly dokáže zahnat například malá porce neslaných oříšků, sušeného ovoce, oliv, krajíc celozrnného chleba, čerstvá ovocná šťáva nebo středně a nízkotučné mléčné produkty. Při počítaný kalorií jednotlivých jídel nezapomínejte na to, že průměrná dávka denní energie 9500 kJ neplatí pro každého. Její velikost se liší nejen v závislosti na typu postavy a hmotnosti, ale i na tom, jak se člověk hýbe.

Projekt FOOD
Obezita je vážným problémem veřejného zdraví. Výrazně zvyšuje riziko vzniku chronických onemocnění, jako jsou kardiovaskulární onemocnění, diabetes typu 2, vysoký krevní tlak, srdeční onemocnění a některé druhy rakoviny. Země EU tak vynakládají obrovské prostředky nejen k léčbě samotné obezity, ale i dalších chorob s ní spojených. Není proto divu, že nezdravá strava a nedostatek pohybu občanů Evropské unie trápí už i Brusel.
Nepříznivou situaci se snaží změnit i prostřednictvím projektu FOOD. Tato jazyková hračka představuje nejen anglické slovíčko strava, ale i zkratku pro anglický výraz Fighting Obesity Through Offer and Demand-Boj proti obezitě prostřednictvím nabídky a poptávky. Cílem projektu FOOD je dělat osvětu nejen u samotných strávníků, ale i ve stravovacích zařízeních.  Restaurace, které získaly certifikát, se zavázali dodržovat pravidla zdravého stravování. V těchto provozech mají zákazníci možnost objednat si poloviční porci, jako nápoj si dát obyčejnou pitnou vodu či zjistit, kolik kalorií má jejich porce. Do projektu se zapojila Česká republika, Slovensko, Belgie, Francie, Itálie, Španělsko, Švédsko. Seznam restaurací, které se rozhodly do FOOD zapojit najdete i v internetových vyhledávačích.