Pampeliška nepatří do koše s plevelem, ale do zdravého jídelníčku!

Věděli jste, že pampeliška patří mezi nejzdravější potraviny na světě? Nemluvě o tom, že je jednou ze čtyř nejlepších druhů zeleniny. Ano, jedná se o tutéž pampelišce, kterou jste možná dosud považovali za pouhý plevel. Najdete ji na každé louce, tak proč vyhazovat peníze za sušené směsi v prodejnách se zdravou stravou.

Lék na poruchy
Latinský název pampelišky lékařské - Taraxacum officiale - naznačuje to, čím tato rostlina skutečně je. Ve volném překladu je to oficiální název pro poruchy. Arabští lékaři z jedenáctého a dvanáctého století, kteří pampelišku poprvé popsali, ji nazvali taraxacon. Pampeliška se v bylinkářství používá po celém světě počínaje americkými Indiány přes Araby a Číňany až po Evropany. Louis Vanrenen ve své knize Power Herbs zařadil pampelišku do seznamu 50 nejsilnějších bylinek.

Vliv na játra
Na vrcholu seznamu všech zdravotních účinků pampelišky je její výrazný vliv na játra. Pampeliška se totiž používá při potřebné detoxikaci jater a rovněž je výborným lékem při žloutence typu C. Jedna ze složek pampelišky, taraxacin, je považována za stimulátoru trávicích orgánů a okamžitého podněcovatele vyloučení žluči játry a žlučníkem. Může to být užitečné při zácpě a trávicích potížích - střeva se při vyšším průtoku žluči pohybují snadněji a na rozdíl od farmaceutických laxativ pampelišku lze užívat i celé měsíce. Akupunkturista a botanik Christopher Hobbs s mnohaletými zkušenostmi s bylinkami napsal, že na základě klinického a laboratorního výzkumu pampeliška "zdvojnásobuje vylučování žluči po užití extraktu z listů a čtyřnásobně ho zvyšuje při užití extraktu z kořene". Vzhledem k tomu, že žluč pomáhá při trávení a vstřebávání tuků, vysvětluje to, jaká účinná je pampeliška při pálení žáhy a při poruchách trávení.

Kořeny pampelišky pomohou při diabetu
Kořen pampelišky napomáhá i při léčbě cukrovky. Obsahuje inulin, což je přirozeně se vyskytující druh rozpustné vlákniny známý svým pozitivním účinkem na hladinu cukru v krvi. Inulin navíc zvyšuje vstřebávání vápníku a možná i hořčíku a podporuje probiotické bakterie. Pampeliška navíc obsahuje i trochu pektinu, což je další druh vlákniny, který pomáhá zmírňovat zácpu a snižovat cholesterol.

Přírodní diuretikum
Pampeliška je přírodní diuretikum. Zabírá při otocích a zadržování tekutin v těle. Oproti jiným diuretikům má však velkou výhodu - nezpůsobuje ztráty draslíku. Výtažky z listů pampelišky působí na zadržování vody, které je součástí premenstruačního syndromu, ale dá se použít i při edémech dolních končetin, které se vyskytují u starších lidí. Listy jsou také velmi účinné při snižování vysokého krevního tlaku.

Pampeliška právem patří mezi čtyři nejlepší druhy zeleniny
Pampeliška patří mezi zeleninu, která je nejbohatší na živiny na celé planetě. Jeden šálek vařené pampelišky obsahuje 147 mg vápníku, 244 mg draslíku, 203 mg vitaminu K formujícího kosti a 3 mg vlákniny. Pampeliška je nejbohatším zeleninovým zdrojem betakarotenu a třetím nejbohatším zdrojem vitamínu A ze všech potravin po rybím tuku a hovězích játrech.

Zařaďte pampelišku do svého jídelníčku
Z čerstvé pampelišky se dá připravit skvělý salát, ať už s dalšími zahradními plodinami nebo bez nich. Podle odbornice na přírodní potraviny Rebeccy Wood hořko-sladké kořeny pampelišky můžete využít stejným způsobem jako mrkev - připravujte si je na páře, přidejte je do polévek nebo ji můžete rychle opéct spolu s cibulí a česnekem. Z kořene se dá připravit i pro játra velmi prospěšný detoxikační čaj.
 


Mohlo by vás také zajímat