Poruchy spánku - jejich příčiny a léčba

Bezesné noci jsou příčinou mnoha nemocí. Mezi nejzávažnější problémy se spánkem patří chronická nespavost a spánkové poruchy dýchání. Kdyby lidé věděli, co se odehrává v těle, které nemá dostatek spánku, dvakrát by si rozmysleli, zda budou spánek považovat za ztrátu času nebo za nečinnost hodnou líných lidí, tvrdí odborníci na spánek.

Spánkem stráví průměrný člověk třetinu svého života. Za posledních sto let se však průměrná délka spánku zkrátila minimálně o jeden a půl hodiny. Z biologického pohledu je to velmi významné a odborníci si lámou hlavu nad tím, zda to pro člověka nebylo nepříznivé. Hledají se například souvislosti s prodloužením délky života.

Dobrý, nepřerušovaný spánek by měl trvat přibližně 7 – 9 hodin, měl by být správně načasovaný rámci 24 hodinového rytmu a spát by se mělo v noci. Samotná délka spánku je však u každého jednotlivce jiná a do určité míry dána geneticky. Některým lidem stačí 4 – 5 hodin, jiní potřebují více než 8 – 9 hodin spánku. S přibývajícím věkem se délka spánku zkracuje.

Šálek čokolády místo ukolébavky
Krátkodobými nebo dlouhodobými problémy týkajícími se spánku trpí přibližně polovina Čechů. Patří sem zejména potíže při usínání, krátké trvání spánku, noční probouzení, chrápání a poruchy dýchání. Mezi nejčastější a nejzávažnější patří chronická nespavost a spánkové poruchy dýchání. Poruchy spánku jsou velmi škodlivé a dramaticky zhoršují zdravotní stav. Vědci dokonce kvalitu života lidí trpících nespavostí přirovnává ke kvalitě u pacientů postižených rakovinnými nádory. Nedostatek spánku snižuje tvorbu bílých krvinek, takže člověk se stává i náchylnějším na infekce. Každá bezesná noc mění schopnost bdělosti a koncentrace, jakoby měl člověk v krvi 0,8 procenta promile alkoholu. A to není všechno. Během hlubokého spánku se nám snižuje krevní tlak a zpomaluje se srdeční tep. To přináší úlevu našemu oběhovému systému a pomáhá to odvrátit riziko srdečně-cévních chorob. Chronická nespavost, nedostatečný a zkrácený spánek nebo spánkové poruchy dýchání jsou rizikovými faktory pro vznik nejen kardiovaskulárních komplikací, ale i metabolického syndromu či duševních poruch. Kromě toho spánek podle všeho ovlivňuje i naši chuť k jídlu. Nedostatek spánku může způsobit zvýšenou konzumaci cukrů, což může vést k obezitě. Funguje to však i opačně: Šálek čokolády, horkého kakaa nebo čaj žízeň mohou navodit dobrý spánek. Vždyť i v hotelových pokojích máte na polštářích zabalenou tabulku čokolády, abyste lépe usnuli. Uhlohydráty v sladkostech totiž vedou k větší produkci hormonu, který navozuje spánek. Není třeba to však s nimi přehánět.

Léky jen dočasně
Dobrý noční spánek není výsledkem náhody. Kvalitní spánek závisí na několika faktorech. Jejich souhrn se nazývá spánková hygiena. Na trhu je k dispozici i několik doplňky výživy či léky na nespavost-v tabletách, kapslích, dokonce i kapkách. Jde o fytofarmaka čili přípravky vyrobené na rostlinné bázi. Nejčastěji obsahují výtažky z valeriány, meduňky, mučenky, třezalky či chmele nebo přírodní hormon melatonin.

Na problémy se spánkem účinkuje i homeopatie.

Léky navozující spánek se nazývají hypnotika. Jsou na lékařský předpis. Kdysi se k léčbě poruch spánku používaly nebezpečné barbituráty, léky na spaní 1. generace, předávkování  kterými mohlo způsobit i útlum dýchacího centra. Později se nejrozšířenějšími staly od roku 1959 používané benzodiazepiny (Diazepam, Oxazepam, dnes už nedostupný nitrazepam či Rohypnol), které byly dlouho považovány za zázračné tabletky urychlující usínání. Určeny jsou zejména pro zmírnění nervozity, napětí, úzkosti. Jejich nevýhodou je narušení střídání spánkových fází, je potřeba zvyšovat dávku, závislost vzniká již po 4 - 6 týdnech užívání. Druhý den navíc provází pocity opilosti a nevýkonnosti. Moderní a efektivní léčba nespavosti v současnosti využívá 3. generaci léků. Jde o tzv. nebenzodiazepinová hypnotika.  Léky této generace mají nízké riziko návykovosti, doporučuje se však užívat je také jen v omezené míře- nejvíce 4 týdny. Může je předepsat i praktický lékař pro dospělé

Aby se však lidé mohli správně léčit, je důležité přesně vědět, co je příčinou jejich nespavosti. Chronickým nespavců se doporučuje vyšetření ve spánkové laboratoři.