Potraviny, které chrání zrak

Které potraviny pomohou ochránit váš zrak? Prevencí proti onemocněním zraku může být i příjem důležitých látek a vitamínů v potravě. Co tedy jíst, abyste dobře viděli? Špenát má hned několik výhod - vitamin C, beta karoten, lutin a zeaxanthin.

Mrkví na šedý zákal
Výzkum National  Eye Institutu potvrdil, že existují živiny, které pomáhají chránit oči. Jako prevence šedého zákalu působí potraviny, které obsahují velké množství antioxidantů. Jde především o beta karoten, vitamin C, vitamin E, lutein. Prospěšný je také zinek a omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Klasickou potravinou prospěšnou pro zrak je mrkev, která obsahuje velké množství betakarotenu. Je to antioxidant, který pomáhá snižovat riziko šedého zákalu a makulární degenerace. Výživu očím poskytuje i brokolice a paprika, zejména pro vysoký obsah vitamínu C.

Pštrosí maso - zdroj bílkovin
Je neobvyklým zdrojem bílkovin, železa a zinku. I když není moc známo, představuje zdravou variantu bílého či červeného masa. Zinek navíc pomáhá při lepším fungování enzymů zodpovědných za zdraví očí. Přirozeným zdrojem tohoto prvku je i krůta. Ta navíc obsahuje vitamin B 3, takzvaný niacin, který pomáhá při ochraně před šedým zákalem.

Špenát
Má hned několik výhod-vitamin C, beta karoten, lutin a zeaxanthin. Poslední dva karotenoidy se ve vysokých koncentracích nacházejí ve žluté skvrně zdravého oka. Živiny zde působí jako "opalovací krém na oči ". Podle studií špenát a potraviny bohaté na lutein a zeaxanthin pomáhají zvyšovat hustotu pigmentu ve žluté skvrně a tím se snižuje riziko makulární degenerace.

Ryby
Je to zejména rybí tuk, který je bohatým zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin. Ty pozitivní působí na činnost srdce, růst kostí a správný vývoj mozku, ale i na zrak. Pravidelná konzumace ryb pomáhá chránit tenké cévky v očích. Sardinky a lososa bychom měli konzumovat alespoň jednou do týdne.