Prevence vzniku křečových žil

Pěkné a zdravé nohy vidíme zejména na mladých ženách, ve starším věku jsou jejich nohy obvykle poznamenány ve větší či menší míře křečovými žilami nebo varixy, čili metličkami. Toto onemocnění pro ženy často znamená zejména estetický problém, ale jde také o dost nebezpečné onemocnění. Může to dojít až do stádia otevřených ran, trombóz.

Začátek

Onemocnění začíná nenápadně, obvykle se na nohách zjeví pouze metličky a ještě předtím žena obvykle pociťuje pocit těžkých nohou, jejich únavou a bolest. Příčina onemocnění může být částečně dána geneticky, i když není znám gen, který by to způsoboval. Zejména to má na svědomí však sedavé zaměstnání, těhotenství, hormonální antikoncepce, nadváha a nedostatek pohybu. V žilách dochází ke chronickému hromadění krve, což ztěžuje její průchod a zvyšuje se její tlak. Žíly se rozšiřují, ztrácejí pružnost, už se nevrátí do původního stavu a jejich chlopně dostatečně nepřiléhají. Zvýšený tlak krve v cévách zároveň narušuje mezibuněčné spojení a tím umožňuje průnik tekutiny do okolní tkáně, což způsobuje otoky. V rámci prevence se osvědčila léčba přípravky s obsahem flavonoidů.

Strava

Změna stravy dokáže také napomoci nebo dokonce předejít tvorbě křečových žil. Pokud chceme snížit riziko jejich vzniku, měli bychom omezit rafinované sacharidy, jako dorty, sušenky, koláče a zvýšit podíl rozpustné a nerozpustné vlákniny tím, že budeme jíst hodně jablek, hrušek, zelené listové zeleniny, celozrnných těstovin, celozrnného chleba a hnědé rýže. Do jídla se mohou přidávat i otruby, ale ne více než jedna lžíce denně. Větší množství může dráždit tlusté střevo. Také pohanka - obsahuje rutin na zpevnění cév. Měly by jste ji přidat do jídelníčku tak jednou do týdne. Ze zeleniny se doporučuje jíst cibule, česnek, pažitka, mladá kopřiva a rajčata, protože zlepšují stav cév. Taktéž nápoje z citrusových plodů a bylinné čaje, například z kopřivy nebo šípků působí proti srážlivosti krve a na zřeďování. Také nadváha špatně působí na žíly na nohách. Čím větší váha těla, tím větší tlak působí na nohy. Takže se doporučuje držet se běžné váhy, i když je to někdy obtížné

Posílení svalstva

Kromě stravy je dalším pomocníkem při prevenci pohyb. Zdravé a pružné žíly dokáží správně stimulovat krevní oběh, což můžeme dosáhnout cvičením. Sedavé zaměstnání a dlouhé stání je proto třeba kompenzovat pravidelným sportem, ať již během, chůzí, cyklistikou nebo plaváním, abychom dosáhli dostatečnou aktivitu svalové pumpy. Cviky pomohou i při bolesti a těžkých nohách. Nemusíme cvičit pouze v tělocvičně. Cviky na nohy se dají cvičit kdekoliv, i v práci. Například krčit a natahovat prsty na nohách, přešlapovat pata, špička, kroužit chodidly. Stačí pět minut každé dvě tři hodiny. Doma si nohy střídavě sprchujte teplou a studenou vodou, podpoříte prokrvení svalů.

Boty, ponožky a punčochy

Kromě cviků na nohy je neméně důležité, co na nich máte obuté a natažené. Nošení stahovacích punčoch se stává běžnou záležitostí a účinnou prevencí na vznik varixů. Jsou vhodné zejména pro ženy se sedavým zaměstnáním. Tlak zvenčí zabraňuje hromadění krve v žilách. Tyto punčochy se mají oblékat vleže, kdy jsou nohy odlehčené, ne vestoje. Boty by neměly být příliš vysoké, optimální výška podpatku je 3 - 5 cm.

Spát a i relaxovat bychom měli s vyvýšenými chodidly

Tedy 10 cm nad úrovní srdce. Žilám škodí přehřátí na slunci, koupání se v horké vodě, ale i častá sauna a parní lázně. Při depilaci nohou je třeba používat šetrnější přípravky, než je horký vosk.