Proč je tak důležité používat hydratační krémy a dostatečně pít vodu?

Stále slýcháme o hydratačních krémech, ale ne všichni vědí, co to vlastně ta hydratace pleti znamená. Víme, že voda je důležitá pro všechny orgány, ne jen pro kůži. Ale proč je hydratace tak důležitá pro krásný vzhled naší pokožky? A kdy vlastně máme začít pleť hydratovat?

Z anatomického hlediska kůži tvoří více vrstev
Ta nejsvrchnější - pokožka (epidermis) skládá z několika vrstev buněk, které postupně zrají, ztrácejí jádra, vytvářejíc rohovou vrstvu na svém povrchu. Střední vrstva - kórium (derma) obsahuje vazivové buňky a vlákna, mezibuněčnou základní hmotu, cévy, nervová zakončení a speciální receptory, mazové a potní žlázy, vlasové folikuly. Nejhlubší vrstvou je podkožní tuková tkáň. Pokud používáme v kosmetice termín "pokožka" a "pleť", je třeba si pod ním často představit nejen epidermis, ale i značnou část dermis. Obsah vody není ve všech vrstvách stejný. Povrch epidermis obsahuje asi 20% vody. Je tvořen souvislou vrstvou rohových buněk obsahujících keratin, hydrolipidovým pláštěm pokrývajícím pokožku zvenku. Tato vrstva chrání epidermis a zadržuje v ní vodu.

Správné hydratovaná pokožka je pružná, jasná, hladká, svěží
Voda obsažená ve spodních vrstvách kůže a přirozené pocení hydratují rohovou vrstvu. Nedostatečně hydratovaná pokožka je matná, suchá, povadlá, drsnější. Když obsah vody v rohové vrstvě klesne pod 10%, epidermis ztrácí svou integritu. Suchá pokožka se projevuje pocitem napětí, svědění, štípání. Lze pozorovat zarudnutí a tvorbu suchých drsných ložisek. Takto narušený povrch se snadno stává vstupní branou pro různé škodliviny a infekce.

Nedostatečná hydratace pokožky může být způsobena
špatným pitným režimem, nezdravou životosprávou (nedostatek spánku, kouření, nevhodná a příliš slaná jídla), klimatickými podmínkami (vítr, kouř, smog, mráz, teplé suché prostředí, přetopené a klimatizované místnosti se suchým vzduchem), nadměrným opalováním, také věkem (čím jsme starší, tím je pokožka sušší a dehydrovanější). Dalšími příčinami mohou být i různé chorobné stavy spojené se zvýšenou tělesnou teplotou, poruchami zažívání a vylučování, genetické faktory apod.

Pokud chceme mít zářivou a zdravou pleť a cítit se dobře,
je třeba dodržovat dva základní kroky: hydratovat pokožku zevnitř dodržováním pitného režimu a zvenku používáním hydratačních prostředků. Je vhodné pít vodu (nejen minerálky), ovocné resp. zeleninové šťávy, neslazené ovocné nebo bylinné čaje. Pít je potřeba v častých intervalech menší množství a to i když necítíme žízeň. Po kávě, zeleném a černém čaji, které působí močopudně je nutné vypít sklenici vody a tak zabránit její ztrátě. Denní příjem tekutin je přibližně 2,5 - 3 litry. Při sportu, horku, nemoci, kdy se ve zvýšené míře potíme, by měl být příjem ještě větší. Pro zdraví našeho organismu je důležitý i pohyb a to hlavně na čerstvém vzduchu.

Pravidelně hydratovat pokožku zvenku je třeba již po 20. roce věku,
kdy si už pokožka nevystačí sama. Hydratační přípravek zadržuje vodu v povrchových vrstvách kůže, hlavně v její zrohovatělé části, zpomaluje proces rohovatění a vyhlazuje pokožku. Kromě toho, že dodává kůži vlhkost, vytváří film, který omezuje ztrátu vody. Správná volba hydratačního prostředku a způsob použití závisí nejen na věku, ale i typu pokožky a ročním období resp. klimatických podmínkách. V zimním období by měl obsahovat více lipidů. Přípravky pro denní používání by měly mít UV filtr, hlavně na jaře a v letním období (SPF min. 15). Typ své pokožky neumíme změnit, ale její stav ve velké míře závisí na naší péči. Klíčovým prvkem ke zdravé pokožce je voda. Voda, kterou pijeme i ta, kterou i natíráme na pleť.


Mohlo by vás také zajímat