Proč potřebujeme spát a jak zahnat nespavost?

Každý člověk potřebuje spánek. Jen někteří lidé potřebují k tomu, aby “fungovali” více hodin, jiní jsou vyspalí a odpočatí o nekolik hodin dříve. Problém nastává, když sice jdeme ukázněně spát v obvyklém čase, ale neprobouzíme se zrovna nabití energií. Příčin bývá mnoho a ne všechny potřebují odborná vyšetření a tablety z lékárny. Často stačí pouze vypnout své myšlenky, nepřecpat se, zvolit pohodlnou matraci a řádně vyvětrat ložnici.

Fáze spánku
Rozlišujeme dvě fáze, během nichž mozek neodpočívá, jen regeneruje. I to je schopen jen tehdy, pokud mu dopřejeme dostatek času a klid. Ve fázi REM (rapid eye movement) tzv. progresivní spánek, kdy je mozek aktivnější a oči se při něm rychle pohybují. Lidé, kteří se probudí právě v této fázi, umí reprodukovat své sny. Non REM fáze nebo SWS (Slow Waves Sleep) fáze se skládá ze čtyř stádií. Je to fáze fyzicky regenerující, vytváří optimální prostředí pro syntézu základních proteinů. Z pozorování se zjistilo, že doba non REM spánku se prodlužuje po velké fyzické zátěži. Ke kompenzaci psychické únavy dochází v REM fázi, která se svou podstatou blíží k procesům učení a pamatování.

Význam spánku
Proč vlastně spíme? Neboť je to příjemné? To je jen jedna z laických odpovědí, samozřejmě pravdivá v případě, že svému tělu dopřejeme dostatek času na regeneraci. Jinak může být pro nás ranní vstávání "noční můrou". Podle odborníků nám spánek poskytuje hlavně čas na regeneraci. Během spánku si tělo doplňuje zásoby energie, zlepšuje se hojení ran, vytvářejí se nové bílkoviny, náš imunitní systém je aktivní. Během noci se tělo snaží dostat z přešlapů, které jsme na něm spáchali během dne. Dalším důležitým bodem je šetření energií. Je vědecky dokázáno, že nevyspalí člověk spotřebuje mnohem více energie, tedy má větší chuť k jídlu. Spotřeba energie během spánku klesá asi o 15%, snižuje se tepová frekvence, tlak i činnost ledvin a trávicí soustavy. Neměli bychom jíst minimálně dvě hodiny před tím než se uložíme ke spánku. Během spánku se ochlazuje krev protékající mozkem a regeneruje se mozek. Každý z vás už určitě zažil nevyspání, minimálně ho pozoroval na svých spolužácích či spolupracovnících.

Nervová soustava dítěte po narození není zcela vyvinuta
Vlastně nás novorozenec téměř nevidí. Nervová soustava proto musí dovyvinout, dozrát. Potřebuje se obalit myelinem, aby normálně vstřebávala informace. Toto zrání probíhá hlavně během spánku ve fázi REM, která je pojmenována podle rychlého pohybu očí. U novorozence tvoří tato fáze asi polovinu z celkového spánku, u starých lidí se snižuje na třetinu. Zdravý člověk prospí průměrně 1/3 dne. Někomu stačí 5-6 hodin, jiný potřebuje jednu, dvě hodiny navíc, aby se ráno cítil odpočatý a čilý. Mozek a metabolické procesy v těle však potřebují hlavně pravidelný spánek na regeneraci. Když spíme, uvolňuje se růstový hormon, který obnovuje tkáně, kosti a červené krvinky. Během snění mozek třídí informace získané během dne.

Příčiny nespavosti
Mohou být různé, od přílišné únavy, po velké dávky kofeinu, a abstinenční příznaky po vysazení drog nebo alkoholu. Způsobovat je však mohou i duševní problémy jako jsou deprese či různá onemocnění se zvýšenými teplotami či ucpaným nosem. Časový posun při leteckých cestách také může ovlivnit váš spánek. Chcete-li dobře spát, rozhodně vynechejte v odpoledních hodinách kofein, i přecitlivělost na něj může způsobovat nespavost. Vzbudit vás můžete i na chrápání partnera, někoho probudí i ten nejmenší šramot.

Rozlišujeme dva druhy nespavosti.
Za krátkodobou nespavost považujeme takovou, která přetrvává od jedné noci po několik týdnů. Může k ní dojít prostřednictvím nezvládnutých životních situací, stresu, bolesti, rozvodu v tom lepším případě svatby. Chronická nespavost trvá podle odborníků alespoň tři noci v týdnu během jednoho měsíce. Bývá spojována s nemocemi, fyzickými i duševními či dlouhodobým stresem, kterým je vystaven váš organismus. Příčinou mohou být i různé léky či alkohol. V tomto případě je nejlepší obrátit se na lékaře, buď neurologa nebo psychiatra.

Každý potřebuje zdravý spánek
I když ne vždy je snadné odhodit starosti za hlavu a ráno máte pocit, že jste probděli celou noc. Zkuste si před spaním i při náhlém probuzení v noci číst, abyste přišli na jiné myšlenky, zkuste se soustředit na zajímavý obsah knihy a určitě se unavíte dostatečně na to, abyste usnuli.


Mohlo by vás také zajímat