Proč v zimě více stárneme a co tomu zabrání?

Vitaminy krásy a zdraví obvykle známe. A co takhle bílkovina mládí? Věděli byste? Nemusíte tipovat jako v soutěžích o miliony a my tady také o peníze nehrajeme. I když výhra je hodně vysoká. A když vám ještě maličko napovíme, že "hrajeme" o zdravé klouby, pleť bez vrásek, krásné vlasy a nehty, tak už určitě víte, že se budeme věnovat kolagenu.

Tělo je továrna na kolagen. Co když nestíhá?
Kolagen je pro nás přirozený a tělo si ho vytváří samo. Jeho množství ale se stoupajícím věkem klesá. Je to dáno od přírody a nic s tím bohužel neuděláme. Od 25. roku života začíná v těle ubývat a kolem 40 let se už netvoří skoro vůbec. U někoho se to projeví více, u jiného méně. Existují ale i další faktory, které negativně ovlivňují tvorbu důležitého kolagenu. Jsou jimi stres, málo spánku, nesprávná životospráva, nebo nedostatek slunečního záření, které nám chybí hlavně během podzimních a zimních měsíců.

Základní stavební bílkovina
Jelikož kolagen je základní stavební bílkovinou v těle, jeho nedostatek se, prostě musí projevit. Věděli jste, že tvoří až 70% všech bílkovin naší kůže? Kromě toho se nachází v kloubech, kostech i chrupavkách. Když se stane, že se jeho produkce sníží natolik, že ji začneme pociťovat, je potřeba si ho doplnit. Kolagen najdete v kvalitní stravě, například v tučných rybách, červené zelenině a ovoci, v semínkách a ořechách nebo v huspenině, kterou byste však museli mít v jídelníčku pravidelně. Další možností je, doplnit si čistý kolagen ve formě výživového doplňku. Pro jeho správné vstřebávání je ale  klíčový také vitamin C.

Nejčastější příznaky nedostatku kolagenu
Jeho nedostatek můžeme doslova pozorovat v zrcadle. Prozrazuje ho ochablá kůže, vrásky, slabé nehty, lámající se řídnoucí vlasy, ale také bolesti pohybové soustavy. Pokud se u vás projevují alespoň dva z těchto příznaků, je vysoce pravděpodobné, že vaše tělo volá po kolagenu. Během podzimu a zimy jsou navíc vlasy, nehty, i pleť namáhané častým střídáním teplot, chladném, nedostatkem slunečních paprsků, ale i méně kvalitní stravou. Pleť je dehydratovaná a zarudlá, vlasy suché s roztřepenými konečky a zkřehlé prsty v rukavicích zase nepřejí zdravě vypadajícím nehtům. Úbytek kolagenu má velký vliv na to, jak zdravě vypadáme a jak se cítíme.

V jaké formě ho užívat?
Kolagen dnes naleznete v mnoha kosmetických přípravcích. Nejlepší je dodávat ho tělu zevnitř, ideálně v takové formě, která je mu nejbližší. bio-aktivní (bioaktivní znamená, že má stejnou molekulární strukturu jako kolagen, který naše tělo produkuje samo, tady je nejvíce podobný lidskému kolagenu a naše tělo s ním dokáže pracovat jako s vlastním). Důležité je uvědomit si, že kolagen má jednu výjimečnou vlastnost, dostane se přesně tam, kde ho tělo nejvíc potřebuje.


Mohlo by vás také zajímat