Rakovina a jak se dá proti ní bojovat "obyčejnými " rajčaty

Boj proti rakovině jde snadněji s rajčaty. Když se píše o rajčatech v zimě, máme na mysli ty dovozové. Jiné v obchodě těžko seženete. Kdo jí hodně rajčat je optimista. Obsahují totiž kyselinu listovou, thiamin a niacin, které dobrou náladu téměř garantují. Jejich slupka se doporučuje sloupnout, obsahuje totiž chemické škodliviny. Nesrovnatelně lepší chuť mají však domácí rajčata z vlastní zahrádky. Slupka těchto domácích je naopak plná vitamínů, obsahuje zejména křemík.

Původ této zeleniny je v daleké Střední a Jižní Americe, obecně se jí daří na slunných místech, která jsou chráněna před nepříznivými povětrnostními vlivy. Sazenice se obvykle do zahrady zasadí koncem května, přibližně začátkem července už zahrádkáři sklízejí úrodu, někdy až do pozdního podzimu.
Rajčata obsahují tolik vitamínů a slouží jako prevence proti tolika nemocem, že je problém, s kterým jejich plusem začít. Mají nejvíce draslíku, vitamínu C, E, zinku, betakarotenu nebo lykopenu?
Kromě toho, jsou dostupné a levné, proto se staly zeleninou číslo jedna, a to nejen u nás, ale na celém světě.

Boj proti rakovině
Rajčata bojují proti zákeřné rakovině hned několikrát. V čerstvě nasbíraných je kyselina chlorgenová, která před ní chrání, stejně fytochemické látky v rajčatech chrání tělo před rakovinou prostaty, žaludku, slinivky. Kyselina ferulová a kávová, které rajčata také obsahují, jsou protirakovinné, v těle bojují s rakovinou. I barvivo lykopen (karoten), které se nachází v červených rajčatech a je antioxidantem, pomáhá předcházet poškozování buněk, které vedou k rakovině, zejména prostaty.
Díky vitamínu C se nemusíme obávat rakoviny kůže, vitamín E zase je velkým ochráncem před vředovým onemocněním žaludku a dvanáctníku. Barvivo lykopen, které se nachází především ve šlupce, pomáhá předcházet rakovině plic, kůže, prostaty, trávicího traktu a prsu.

Rajčata pomáhají
• Na ucpané tepny
• Dobře dělají kůži, čili jejich konzumaci lze považovat za prevenci před kožními chorobami.
• Pro obsah betakarotenu, který se v lidském organismu mění na vitamin A, jimi lze nahradit léky proti chřipce, betakaroten je vhodný i při akné a na zlepšení imunity. Kdo jí rajčata, ten prostě neonemocní.
• Posilují zrak, a to díky karatenoidům lucetinu a zeaxantinu.
• Chrání před srdečně-cévními chorobami a infekcemi dýchacích cest.
• Zlepšují stav vlasů, pokožky, nehtů-může za to jejich vysoký obsah biotinu.
• Dobře se po nich spí.
• Kdo jí mnoho rajčat, ten je optimista. Obsahují totiž kyselinu listovou, thiamin a niacin, které dobrou náladu téměř garantují.
• Posilují sliznice v celém organismu.
• Zmírňují infekce.
• Chronické únavě rajčata nedají šanci, a protože odvodňují a působí močopudně, tak ani zácpě.
• Hubne se z nich, neboť obsahují hodně vody, která zdánlivě zaplňuje žaludek, mají nízkou energetickou hodnotu a obsahují chrom, který zaručuje dlouhodobý pocit nasycení.
• Podporují opálení, resp. brzdí spálení pokožky.
• Zpomalují stárnutí.

Rajčata se dají jíst na více způsobů. Nakrájené na malé kostičky se hodí do zeleninového salátu, dušené do omáčky, chutná je z nich polévka, šťáva, kečup, pyré či protlak.