Rakovina může souviset i s nadměrným příjmem potravin

Nadměrný příjem potravy přímo souvisí se zvýšeným výskytem různých druhů rakoviny. Zásadní roli v tomto případě však nehraje obezita, ale způsob stravování, ve kterém převládají průmyslově zpracované potraviny. Průmyslové zpracovávání potravin zahrnuje ve většině případů rafinaci, která z potraviny odbourává ochrannou vlákninu a zvyšuje obsah tuku.

Při prevenci rakoviny pomáhají:
• Zelí, brokolice, květák, kapusta - díky vysokému obsahu indolu potlačují rakovinotvorné látky.
• Rostlinná vláknina - strava bohatá na vlákninu obsahuje obvykle málo tuků, a tím jsou střeva méně kontaminována s karcinogenními látkami.
• Ovoce -  v ovoci se ve zvýšené míře nacházejí především vitamíny A a C, které odstraňují některé karcinogenní látky, např. dusičnany a dusitany. Vitamín A chrání před rakovinou.
• Obiloviny, zelenina -  obsahují vitamín E, stejně jako většina rostlinných produktů a brání tvorbě nitrosaminů.
• Selen -  výzkum na zvířatech potvrdil, že tento stopový prvek, který tělo potřebuje jen v malém množství, předchází vzniku některých nádorů.

Ke vzniku rakoviny přispívají:
• Alkohol - i když se o alkoholu nedá říct, že je kancerogenní látkou, jeho konzumace zvyšuje riziko vzniku některých druhů rakoviny. Alkohol se často spojuje s tabákem, čímž se umocňují jejich účinky a zvyšuje se riziko vzniku některých nádorů.
• Tuky - mezi množstvím konzumovaných tuků a některými nádory se zjistila souvislost, i když mechanismus působení není je ještě docela prozkoumán.
• Dusičnany a dusitany - během trávicího procesu se tyto látky přeměňují na karcinogenní nitrosaminy.
• Potravinářské přísady - výzkum na zvířatech potvrdil, že některé přísady jsou karcinogenní, ale jejich vliv na lidský organismus se stále zkoumá.
• Uzené a solené potraviny - benzpyren, který vzniká během uzení potravin, je karcinogenní látka spojena s rakovinotvornými procesy, stejně jako nadměrná konzumace kuchyňské soli.

Nikde není prokázáno, že pokud se budete stravovat přesně podle pokynů zdravé výživy, tak že nemůžete onemocnět na rakovinu, to ne. Ale určitě je lepší dodržovat tyto pokyny a vyhýbat se nevhodným látkám a doufat, že budete patřit mezi šťastlivce, kteří se dožijí ve zdraví vysokého věku.