Sezení na gymnastickém míči prospívá naší páteři

Sezení na míči vyživuje ploténky. Sedět na míči můžeme doma i v kanceláři. Míče už dávno nepatří jen do fitness center a sed na nich pouze vypadá složitě a nepohodlně. Ortopedi jej doporučují a sed na nich nazývají dynamickým způsobem sezení. Sedací plocha je nestabilní a obvykle bez opěradla. Na míči je třeba nejprve se naučit správně sedět a neméně důležitý je i výběr správné velikosti.

Vertikálním pohupování se střídavě zatěžují a odlehčují ploténky, což blahodárně působí na jejich výživu a metabolismus. Je zde však jedno ale a to je technika sezení a výběr velikosti. Nezapomeňte, správná velikost míče je rozhodující, důležitá je však i výška pracovní plochy stolu.

Dynamický sed na míči je třeba považovat za alternativní sed. V moderních studiích se prokázalo, že právě vhodná kombinace statického a dynamického sedu během dne je ten optimální preventivně -terapeutický prostředek.

Zásady správného sedu na míči
• Sedíme ve středu míče, lýtka se nedotýkají jejího povrchu.
• Nohy jsou rozkročené na šířku ramen, opírají se na celou plochu chodidla, špičky směrují vpřed.
• Kolena jsou níže než kyčel, stehna směřují šikmo dolů, lýtka kolmo k podložce.
• Stehna, kolena a chodidla jsou v jedné linii.
• Hrudník je vypnutý, ramena směřují dozadu, lopatky šikmo dolů; hlava je vzpřímená.

Míč má v porovnání s klasickou židlí jisté výhody. Patří sem zmíněný dynamický sed (sezení na míči není monotónní). Vzpřímeně se na míči sedí snadněji než na židli a tím, že nemá opěradlo, nutí nás neustále zapojovat svalstvo trupu. Dále sezení na míči umožňuje pohupování. Tato činnost blahodárně působí na ploténky - neustále se totiž střídá jejich zatížení a odlehčení. Malými pohyby na míči se také lze zbavit nervozity a neklidu.

Informace, která stejně stojí za zmínku je, že jen s těžkostmi si vsedě na míči přeložíme nohu přes nohu. Podle ortopedů tento zlozvyk škodí páteři.