Špenát udržuje dobrý zrak, správnou hodnotu cholesterolu, je ideální pro těhotné ženy i děti

Pepek námořník, známá postava z kresleného seriálu, vděčil za svou obrovskou sílu špenátu. Dnešní klinické a laboratorní výzkumy potvrzují, že dělal dobře. Také se prokázaly jeho ochranné vlastnosti na sítnici a celkově na zrak. Špenát je pravděpodobně nejvýživnější známá zelená listová zelenina, přestože má jen 22 kalorií na 100 gramů.  Má vysoké množství proteinu (2,86%), ale obsahuje málo uhlohydrátů (0,8 %) a tuků (0,35 %).

Pro bohatství minerálů a vitaminů má špenát mimořádnou výživnou hodnotu a jeho 100g obsahuje:
• Dvě třetiny denní potřeby vitaminu A
• Prakticky celou denní potřebu kyseliny listové nebo folátů
• Polovinu vitaminu C potřebného na den
• Téměř čtvrtinu denní potřeby hořčíku
• Více než čtvrtinu denní potřeby železa

Pravidelná konzumace špenátu se doporučuje všem, kteří si chtějí zachovat zrak, zejména však lidem nad 50 let
Anémie - špenát obsahuje 2,71 mg železa/100g, což je více, než se nachází v mase. Ačkoliv železo z rostlin se absorbuje hůře než to, které je živočišného původu, přítomnost vitaminu C ve špenátu a v jiných jídlech podstatně zlepšuje vstřebávání tohoto minerálu. Konzumace čerstvé šťávy ze špenátu je vhodná v případě anémie.

Zvýšená hladina cholesterolu
Proteiny ve špenátu zabraňují vstřebávání cholesterolu a žlučových kyselin. Jeho pravidelná spotřeba pomáhá při snižování cholesterolu v krvi.

Těhotenství
Díky svému bohatému obsahu kyseliny listové nebo folátů, které kromě antianemického účinku zabraňují určitým poškozením plodu, je špenát ideální zeleninou pro těhotné ženy.

Fyzická aktivita a růst
Špenát se pro svůj vysoký obsah vitaminů a minerálů doporučuje zejména těm, kteří se věnují fyzické práci a sportu a dospívajícím v období prudkého růstu.

Příprava a použití
• Syrový špenát - když je špenát jemný, může se jíst v salátech
• Mražený špenát - mražený špenát ztrácí malou část vitaminu C, ale má tu výhodu, že se dá koupit po celý rok.
• Vařený špenát - ideální způsob přípravy je v páře, neboť takto si uchová většinu svých vitaminů a minerálů.
• Čerstvá šťáva - doporučená dávka je denně vypít půl sklenice před obědem nebo večeří.

Složení na 100 g
• energetická hodnota 22,0 kcal = 94kJ vápník 99,0 mg• proteiny 2,86 g• vitamin E 1,89 mg• uhlohydráty 0,800 g• fosfor 49,0 mg• vláknina 2,70 g• hořčík 79,0 mg• vitamin C 28,1 mg• železo 2,71 mg• vitamin A 672 μRE• draslík 558mg• vitamín B1 0,078 mg• zinek 0,530 mg• vitamín B2 0,189 mg• tuk spolu 0,350 g• niacin 1,37 mg• vitamín B6• kyselina listová 1,37 mg• NE 0,195 mg• nasycený tuk 0,056 g• sodík 79,0 mg• cholesterol 0