Znáte deset omylů, které se týkají sportování?

Deset sportovních omylů

V lidech jsou zakořeněny mnohé předsudky, některé souvisí i se sportem. Zde je několik z nich, včetně pokusu o jejich vyvrácení.


I. Lehké cvičení není tak účinné jako namáhavé
Pravda: Náročnější cvičení zlepšuje kapacitu plic mnohem více než lehký nebo středně náročný trénink. Ale ne vždy to musí být zdraví prospěšné. I lehká sportovní aktivita (pokud ji děláte pravidelně) snižuje riziko úmrtí na srdeční onemocnění, či rakovinu. Mírné cvičení má také stejný vliv na stres, úzkost a krevní tlak jako namáhavá aktivita.


II. Cviky na zadek, břicho, stehna odbourají tuk z těchto míst
Pravda: Nic takového. Při cvičení se tuky spalují rovnoměrně v celém těle, nejen kolem svalů, které právě cvičí. Za to, zda vám ubude tuk z tváře, zadku nebo na prsou, mohou geny. Cviky na určité partie však dokáží zpevnit konkrétní svaly a tělo pak vypadá lépe.


III. Čím více se při cvičení potíte, tím více tuku ztrácíte
Pravda: Čím více budete cvičit, tím více kalorií spálíte a tím více tuku ztratíte. Ale s potem to nemusí mít nic společného. Při pocení ztrácíte tekutiny, ne tuky. Někdo se od přírody potí více, jiný méně, nebo za to může teplé oblečení, či počasí.


IV. Sportovní nápoje pomáhají cvičit efektivněji
Pravda: Sportovní nápoje obsahují dvě hlavní složky, které jsou teoreticky prospěšné pro cvičence. Sodík, který pomáhá tělu zadržovat vodu, a cukr, který tělo spaluje na energii. Ale jen velmi málo lidí cvičí tak tvrdě, že ztrácejí sodík a své zásoby cukrů. Takže pokud zrovna neběžíte maratón, nebo neděláte jiné vyčerpávající cvičení, postačí vám čistá voda.


V. Aerobní cvičení může vyvolat hlad, což ohrožuje úsilí zhubnout
Pravda: Aerobní cvičení, jako například běhání nebo svižná chůze, určitě mohou zvýšit chuť k jídlu. Ale jen v případě, pokud si to tělo samo žádá. Studie naznačují, že štíhlé osoby po takovém cvičení dostaly hlad, co jim zabraňovalo příliš zhubnout. U obézních lidí výzkumy nepotvrdily nárůst chuti k jídlu po cvičení.


VI. Posilování nevede k hubnutí, neboť spaluje málo kalorií a zvyšuje objem svalů
Pravda: cviky s činkami, na stroji nebo s posilovacími gumami podstatně zvyšují množství spálené energie. Kalorie likvidujete minimálně tak účinně, jako při chůzi. Kruhový trénink, při kterém se rychle přesouváte z jednoho cvičení k druhému, spaluje kalorie ještě rychleji, než chůze. A tělo spaluje kalorie i několik hodin po silovém tréninku. Navíc, když si vybudujete svaly, ty spotřebují energii  i když zrovna necvičíte. Ti, co kombinují zdravou stravu s posilováním a aerobním cvičením, hubnou nejrychleji.


VII. Posilování buduje svaly a je dobré pro kosti, srdci je však na nic
Pravda: Není to tak. I silový trénink může vést k upravení hladiny cholesterolu a ke snížení krevního tlaku. Je však důležité, nejprve se poradit s lékařem, pokud máte vysoký tlak, neboť namáhání ho může dočasně ještě více zvýšit. Pravidelným posilováním klesá pravděpodobnost infarktu po námaze.


VIII. Když přestanete cvičit, svaly se vám změní v tuk
Pravda: Nedostatek pohybu způsobuje ochabování svalů a zpomaluje spalování tuků. Ale to neznamená, že se ze svalů opravdu stane tuk-jsou to úplně jiné typy tkání. Pokud přestanete cvičit, ale zároveň i snížíte množství přijaté energie, přibrat nemusíte vůbec.


IX. Budování svalů snižuje pružnost
Pravda: Pokud nebudete zapojovat do cvičení klouby v plném rozsahu, můžete opravdu ztratit pružnost. Ale pokud na klouby nezapomenete a před a po tréninku se rozcvičit, pomůže vám to pružnost si zachovat.


X. Posilování dělá z žen objemné "muže"
Pravda: Pro většinu žen je velmi těžké vybudovat si velké svaly. Neboť ženy mají nízkou hladinu testosteronu, který ovlivňuje růst svalů. Navíc, když děláte více opakování s lehčí váhou a ne málo opakování s velkým závažím, svaly si spíše vyrýsujete, než zvětšíte.