Správné,zdravé snídaně

Bílkovinné snídaně vylaďují denní stravovací režim. Zdravé snídaně, zvlášť vysokobílkovinové, posilují pocit nasycenosti a naopak zeslabují pocit hladu během celého dne. Utlumují také mozkové signály, ovládající motivaci jíst a nutkání k jídlu vyvolávané očekáváním příjemných pocitů.

Všichni víme, že snídaně jsou důležité, mnoho lidí si to však stále nestanovilo za prioritu. Výzkum poskytuje dodatečné důkazy, že snídaně představují cennou strategii, jak ovládat chuť k jídlu a regulovat denní příjem stravy. Vědci sledovali fyziologický hlad, pocity chuti k jídlu, hormonální markerů a znaky psychologické motivace jíst. Zobrazováním pomocí funkční magnetické rezonance (fMRI) určili oblasti mozku, související s touto motivací a výsledným uspokojením.
Zaměřili se na teenagery, vynechávající snídaně. Mělo to dva důvody. Takové chování výrazně souvisí s nezdravým stravováním, přejídáním (zejména v noci), přírůstkem hmotnosti a obezitou. Téměř každodenně vynechává snídaně přibližně 60 procent adolescentů. Výzkum trval tři týdny. Jedna skupina teenagerů snídaně opomíjela. Druhá při nich konzumovala cereálie a mléko s normálním obsahem bílkovin, kterým odpovídal energetický obsah 500 kalorií. Třetí jedla vysokobílkovinové snídaně.
Dobrovolníci na konci každého týdne vyplňovali dotazníky a vždy před obědem jim vědci skenovali mozek pomocí fMRI, aby odhalili specifickou aktivaci. Obě snídaňové skupiny pociťovali během dopoledne nasycení a menší hlad. Úměrně tomu měli před poledním časem nižší specifickou mozkovou aktivitu vůči skupině dobrovolníků, kteří snídani vynechali.

Snídaně s vyšším obsahem bílkovin však vedly k výraznějším změnám chuti k jídlu, nasycenosti a pojídání podnícené doprovodnými příjemnými pocity jako normální snídaně. Zahrnutím zdravých snídaní, tvořených potravinami s vysokým obsahem bílkovin, může být jednoduchou strategií, aby lidé zůstávali déle nasyceni a proto lépe odolávali nutkání každou chvíli cosi sníst. Lidé sahají po snadno přístupných chuťovkách, aby utišili svůj hlad mezi hlavními jídly, ale tyto potraviny téměř vždy obsahují hodně cukru a tuku, takže znamenají významný kalorický přídavek ke stravě.

Nejnovější poznatky potvrzují, že vysokobílkovinové snídaně zřejmě představují vhodnou metodu ovládání apetitu a prevenci přejídání.